Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Białoruskie Palesse pojedzie na gazie

Data publikacji 25.09.2019r.

Dwa lata temu Białoruski Gomselmash zaprezentował pierwszy na świecie kombajn zbożowy zasilany gazem ziemnym (CNG). Niedawno ogłosił, że model Palesse GS 4118K wdraża do produkcji i sprzedaży.

Podczas trwających dwa lata
testów konstruktorzy z firmy Gomselmash tłumaczyli, że za tym projektem stoją względy ekonomiczne, wszak gaz ziemny jest tańszym paliwem od oleju napędowego. A oszczędności w porównaniu z kombajnami napędzanymi silnikami diesla sięgają 45–50 procent. Praca na CNG powoduje również spadek zawartości szkodliwych związków i substancji w spalinach, zwłaszcza tlenku węgla i cząstek stałych. Ponadto następuje redukcja nagaru w cylindrach i na pierścieniach tłokowych. Dlatego niższe są koszty obsługi, bo w silniku gazowym można wydłużyć interwały przeglądów. Z silnikiem „gazowym” łatwiej spełnić rygorystyczne normy emisji spalin. Gomselmash to potwierdza wskazując, że dwunastolitrowy silnik Cummins IS12G o mocy 350 KM napędzający kombajn Palesse GS 4118K spełnia wymagania normy Stage V i to bez zastosowania filtra cząstek stałych czy układu SCR.

r e k l a m a

Palesse GS 4118K

Charakterystycznym elementem maszyny są nabudowane butle o łącznej pojemności 450 m3 gazu. Ich pojemność wystarcza na 8–10 godzin koszenia. A ponowne tankowanie, w zależności od zastosowanego systemu, trwa od 7 do 20 minut. Kombajn napędzany CNG nie jest zagrożony wybuchem. Wpływ na to ma wysoka temperatura samozapłonu gazu, jak również to, że jest on lżejszy od powietrza i szybko ulega rozproszeniu w razie wycieku.

r e k l a m a

Palesse GS 4118K
zaprojektowany jest na przepustowość 12 kg/s. Dostępne są do niego hedery o szerokości 6, 7 i 9,2 m. Młocarnię tworzą dwa bębny – jeden o średnicy 600 mm, drugi 800 mm. Za nimi umieszczony jest 5-klawiszowy wytrząsacz o długości 4,1 m. Sita zajmują powierzchnię 5 m3, a zbiornik ziarna jest w stanie pomieścić ponad 7 ton pszenicy, która jest wyładowywana z szybkością ponad 50 kg na sekundę. Kombajn waży netto 16,6 tony. Na razie nie jest znana jego cena, ale mówi się o tym, że może być droższy o 15–30 procent od porównywalnego modelu z silnikiem diesla. Gomselmash zapowiada, że zaprezentuje kombajn „gazowy” w listopadzie na wystawie Agritechnica w Hanowerze.

Przemysław Staniszewski

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a