r e k l a m a
Trzeba jednak wiedzieć, że październikowa praktyka nie jest niczym nowym, bo w tym roku z łącznej „puli” 7090 sztuk poddanych rejestracji, aż 1929 traktorów zostało zarejestrowanych na firmy. Inaczej mówiąc, niemalże co trzeci nowy zarejestrowany traktor pochodzenia krajowego nie trafił od razu do gospodarstwa rolnego tylko pozostał w punkcie dealerskim. Powodów jest kilka. Wprowadzanie nowych norm czystości spalin, realizowanie zobowiązań wobec importerów czy producentów co do ilości zarejestrowanych maszyn czy możliwość udostępniania traktorów do testów, tudzież pokazów. Gdyby wspomnianą liczbę 1929 traktorów rozbić na poszczególne marki, to okazałoby się, że niechlubnym zwycięzcą statystki rejestracji „na siebie” są dealerzy John Deere’a z liczbą 498 traktorów. Drudzy są sprzedawcy Kuboty (261 szt.), na trzeciej pozycji plasują się dealerzy New Hollanda (260 szt.). Po przeciwległym biegunie znajdują się dealerzy Deutz-Fahra i Massey’a Fergusona, którzy zarejestrowali „na siebie” tylko jeden na dziesięć wprowadzonych na rynek traktorów.
John Deere 5090M liderem października
Wysoki wynik John Deere’a – abstrahując od tego jak został osiągnięty – przełożył się na awans w październiku na pierwsze miejsce modelu 5090M jako najchętniej wybieranej konstrukcji. W omawianym miesiącu wydano tablice do 34 ciągników o tym oznaczeniu. Drugi pod względem popularności był John Deere 6120M, zarejestrowany 27 razy. Ostatni szczebel podium przypadł ex aequo modelom John Deere 6095MC oraz Zetor Major 80. Oba te traktory poddawane były rejestracji 22-krotnie. Październikowa liczba rejestracji nie zaburzyła tegorocznej czołówki najpopularniejszych modeli traktorów. Stawce z liczbą 219 sztuk przewodzi John Deere 6120M, wyprzedzając inny traktor amerykańskiego producenta – model 6155M (166 szt.). Trzeci jest Zetor ze swoim bestsellerem Majorem CL 80. Od początku roku w urzędach komunikacji złożono dokumenty rejestracji 154 takich traktów.
r e k l a m a
208 KM na Dolnym Śląsku
Tradycyjnie najwięcej nowych ciągników rolniczych jest rejestrowanych w województwie mazowieckim. W październiku br. na terenie tego województwa wprowadzono na rynek 122 ciągniki rolnicze. To o 30 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu oraz o 5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na pozycji wicelidera znajduje się Lubelszczyzna, gdzie zarejestrowano 90 nowych traktorów. Taki wynik oznaczał 7 proc. wzrostu w stosunku do września oraz 53 proc. poprawy w porównaniu z październikiem 2018 roku. Trzecie miejsce na podium w klasyfikacji regionów miesiąca października zajęło województwo wielkopolskie. Licznik rejestracji zatrzymał się w tym regionie na poziomie 82 sztuk.
Lokalne potrzeby na tym terenie wzrosły o 21 proc. w odniesieniu do wcześniejszego miesiąca. Zmalały jednak o 25 proc. w stosunku do tego samego okresu poprzedniego roku. Z analizy przedstawionej przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że w okresie od stycznia do końca października najwięcej nowych traktorów trafiło na Mazowsze (1098 szt.), na Lubelszczyznę (754 szt.) oraz do gospodarstw w Wielkopolsce (657 szt.). Po przeciwległej stronie bieguna jest woj. lubuskie (98 rejestracji) oraz woj. opolskie (156 sztuk). Z kolei na terenie woj. opolskiego rejestruje się znacznie większe ciągniki, niż w innych regionach kraju, bo ze średnią mocą na poziomie 164 KM. Większe mocowo traktory kupują tylko rolnicy z Dolnego Śląska, gdzie średnia moc nowo rejestrowanego ciągnika w okresie styczeń-październik 2019 wyniosła aż 208 KM. Ciągniki o mocy powyżej 200 KM stanowią już 11 procent ilościowej sprzedaży, gdzie przed rokiem było to dokładnie 10 procent.
Zobacz także
Biorąc pod uwagę sprzedaż ciągników w rozbiciu na poszczególne marki, New Holland jest numerem jeden w 7 województwach: dolnośląskim, lubelskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, podlaskim i świętokrzyskim. Firma John Deere przewodzi zestawieniu na terenie woj. kujawsko-pomorskiego, podkarpackiego, pomorskiego, śląskiego, warmińsko-mazurskiego i wielkopolskiego. Na Opolszczyźnie dominuje sprzęt marki Claas. W woj. lubuskim najczęściej rejestrowany jest Deutz-Fahr, a w woj. zachodniopomorskim Kubota.
Przemysław Staniszewski
(na podstawie danych CEPiK udostępnionych przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych oraz agencję Martin&Jacob)