Valmet 1502
Projekt tego ciągnika pojawił
się pod koniec lat sześćdziesiątych,
a w 1975 roku fińska firma
(dzisiaj znana pod nazwą Valtra)
zaprezentowała wersję produkcyjną.
Innowacją w tym modelu
było zastosowanie z tyłu wózka
z czterema kołami. To – zdaniem
producenta – przynosiło lepszą
przyczepność w porównaniu
do tradycyjnego tylnego napędu
opartego na dwóch kołach.
Przyczepność można było jeszcze poprawić montując na tylne koła gąsienice. Traktor posiadał sześciocylindrowy 6,6-litrowy silnik o mocy 136 KM i skrzynię biegów 16/4 umożliwiającą poruszanie się z prędkością do 33 km/h. Dostał też nietypową kabinę, szerszą w górnej części, co miało ograniczyć przedostawanie się promieni słonecznych do wnętrza, aby utrzymywać niższą temperaturę w jej wnętrzu. Wtedy bowiem klimatyzacja była rzadkością. Niestety Valmet 1502 nie był pozbawiony wad. Miał słabą manewrowość, wysoką masę własną wynoszącą prawie 7,5 tony oraz wygórowaną cenę. Dlatego do roku 1980, w którym zakończono jego produkcję, powstało tylko 28 takich maszyn.
Fendt Trisix
W 2007 roku na targach Agritechnica
w Hanowerze firma
Fendt zaprezentowała sześciokołowy
ciągnik koncepcyjny Trisix
Vario. Dysponował on mocą
540 KM pochodzącą z sześciocylindrowego
12,4-litrowego silnika
MAN. Moc przekazywana
była na osie jezdne z wykorzystaniem
dwóch bezstopniowych
przekładni Vario.
Wszystkie koła miały niezależne hydrauliczne zawieszenie, które dawało możliwość podniesienia traktora podczas podczepiania maszyn lub montażu dodatkowego osprzętu za kabiną. W ciągniku zastosowano dwie osie skrętne. Przednia była sterowana mechanicznie, tylna była kontrolowana przy użyciu elektronicznego systemu sterowania. Dla zachowania bezpieczeństwa, przy prędkości powyżej 30 km/h następowało automatyczne blokowanie skrętu tylnych kół. Fendt Trisix mógł poruszać się z maksymalną prędkością 65 km/h. Wadą tej maszyny była wysoka masa własna sięgająca 19 ton. Traktor okazał się też mało zwrotny. Projekt został zawieszony po tym jak firma Fendt rozpoczęła pracę nad ciągnikami serii 1000 Vario.
SynTrac
To austriacki ciągnik systemowy,
który może poruszać się na
sześciu kołach. Może, ponieważ
standardowo ma dwie osie jezdne,
a trzecia jest częścią dodatkowego
modułu łączonego z maszyną.
Na tym module może być zamontowana
skrzynia, zbiornik na
nawóz, solarka, a nawet dodatkowa
jednostka napędowa.
Operacja łączenia i blokowania modułu realizowana jest automatycznie, podobnie jak połączenie umieszczonego w nim wałka WOM, instalacji elektrycznej, instalacji pneumatycznej czy sześciu par gniazd hydraulicznych. Ciągnik dysponuje mocą 420 KM. Generuje ją sześciocylindrowy 9,3-litrowy silnik Caterpillar. SynTrac ma przekładnię bezstopniową, która ma dwa zakresy prędkości: roboczy 0–60 km/h i transportowy 0–80 km/h.
Przemysław Staniszewski