Po raz pierwszy Valtra zaprezentowała takie rozwiązanie na targach Agritechnica 2017. Po przedstawieniu koncepcji przeszła do fazy testów. Jak mówi, zebrane od klientów informacje przyczyniły się do wprowadzenia kilku poprawek. Przeprojektowano elementy wyświetlacza, aby obejmował on większą przestrzeń i zapewniał lepszą widoczność, nawet w warunkach bardzo jasnego oświetlenia. Kolejna prezentacja systemu odbyła się na wystawie Agritechnica 2019. Ale tym razem zapowiedziano, że już w 2020 roku będzie on dostępny. Wcześniej 20 pilotażowych egzemplarzy tego rozwiązania ma być udostępnionych rolnikom do testów.
Valtra nazywa ten system
SmartGlass. Będzie oferowany przez Studio
Unlimited, które wykonuje niekonwencjonalne
modyfikacje ciągników Valtry na indywidualne
zamówienia klientów. Wyświetlacz wykorzystuje
przednią szybę jako ekran projekcyjny, na
którym prezentowane są informacje przydatne
operatorowi, które normalnie wyświetlane
są na desce rozdzielczej lub dziewięciocalowym
terminalu dotykowym SmartTouch zintegrowanym
z podłokietnikiem. Co prezentuje
SmartGlass? Prędkość jazdy, obroty silnika,
informacje na temat przekładni, wałka WOM,
układu hydraulicznego, tylnego podnośnika,
a nawet nawigacji satelitarnej. Oprócz tego ze
SmartGlass można odczytać aktualną godzinę
lub jaka jest temperatura powietrza na zewnątrz.
Ponadto, gdy traktor wyposażony jest
w ładowacz czołowy, pokazywane są dane dotyczące
kąta pochylenia łyżki, wysokości unoszenia
czy masy ładunku.
SmartGlass nie jest typowym
wyświetlaczem przeziernym, który można spotkać
w samochodach i samolotach, ponieważ
ciągniki wymagają o wiele wyraźniejszego wyświetlania.
Valtra opracowała rozwiązanie oparte
na nanotechnologii, które wykorzystuje supercienką,
elektroluminescencyjną membranę
zalaminowaną wewnątrz szyby. Sygnały elektronicznie
aktywują symbole w membranie. System
działa więc inaczej niż wersje motoryzacyjne,
w których na przedniej szybie, ewentualnie
szkle umieszczonym na kokpicie, zatrzymywane
są konkretne fale świetlne „rzucane” przez wyświetlacz.
Niemniej sens zastosowania takiego
rozwiązania jest podobny, a jego głównym zadaniem
jest prezentowanie najważniejszych informacji
bliżej linii wzroku operatora, tak by skrócić
czas, w którym nie patrzy on bezpośrednio na
drogę. Ponadto dzięki temu rozwiązaniu operator
nie musi odrywać wzroku od obecnie wykonywanej
pracy np. z ładowaczem czołowym.
Przemysław Staniszewski