Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Koronawirus paraliżuje fabryki ciągników i maszyn rolniczych

Data publikacji 01.04.2020r.

Aby ograniczyć rozprzestrzenianie się koronawirusa kolejni producenci ciągników i maszyn rolniczych wstrzymują produkcję. W ostatnich dniach stanęły wszystkie francuskie zakłady produkcyjne firmy Kuhn, montownie ciągników CNH Industrial (New Holland, Case IH, Steyr) w Wielkiej Brytanii, Włoszech i Austrii, a także sztandarowa fabryka firmy Claas w Harsewinkel, w której powstają kombajny zbożowe, sieczkarnie i potężne traktory Xerion. Zatrzymała się także fabryka ciągników Fendt.

Kuhn jest jednym z największych producentów maszyn rolniczych na świecie. Jest też największym pracodawcą we francuskim sektorze maszyn rolniczych zatrudniając ponad 3000 osób. Koncern Bucher Industries, do którego należy Kuhn, podjął decyzję o tymczasowym wstrzymaniu produkcji we wszystkich zakładach we Francji. W ten sposób koncern zaangażował się w działania, mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawirusa. Ten krok był podyktowany również tym, że największy zakład, a zarazem siedziba główna firmy Kuhn, mieści się w Saverne w regionie Grand Est, który jest obecnie jednym z najbardziej dotkniętych koronawirusem obszarów Francji. Firma podaje, że inne działania typu dostawa maszyn i części zamiennych oraz obsługa klienta nadal są prowadzone. Wznowienie produkcji planowane jest na 1 kwietnia. Ta data nie jest jednak taka pewna. Wszystko będzie zależało od dalszego rozwoju pandemii.

Trzy tygodnie przestoju w Harsewinkel…
W ostatnim tygodniu marca firma Claas rozpoczęła proces wygaszania produkcji w Harsewinkel w Niemczech. To największy zakład tego niemieckiego producenta. Zatrudnia 3500 osób i dotychczas pracował całą dobę produkując co 20 minut nowy kombajn zbożowy. Ale ciągłe rozprzestrzenianie się koronawirusa i rosnące ograniczenia w łańcuchu dostaw spowodowały, że Claas zdecydował się zatrzymać montaż na okres trzech tygodni tj. do 17 kwietnia. Firma zawarła porozumienie z pracownikami produkcyjnymi w sprawie rekompensat i pracy krótkoterminowej. Z Harsewinkel nadal prowadzona jest wysyłka maszyn i podzespołów. Realizowane jest również sprawdzanie sprzętu przed wysyłką. Ponadto – jak podkreśla Claas – mimo przestoju w produkcji, zamówienia rolników powinny być w pełni zrealizowane, wszak poza zasobami w fabryce, spora część maszyn znajduje się na placach i magazynach dealerów. Bez większych utrudnień prowadzona jest też dostawa części zamiennych.

…i dwa tygodnie w zakładach CNH Industrial
Aby zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa, dwutygodniowe wstrzymanie produkcji w swoich fabrykach zapowiedział koncern CNH Industrial. Już w zeszłym tygodniu informowaliśmy o wstrzymaniu pracy fabryki we włoskim Jesi. Teraz takie same kroki podjęto w stosunku do zakładu ciągników New Hollanda w Basildon w Anglii oraz ciągników Steyr i Case IH w Sankt Valentin w Austrii. Dwutygodniowa przerwa ma obowiązywać także w fabryce kombajnów zbożowych oraz sieczkarń do kukurydzy w Zedelgem w Belgii.

Jeżeli chodzi o zakłady produkujące silniki czy przekładnie, to produkcja jest kontynuowana, choć w mniejszym zakresie, aby zapewnić ciągłość dostaw do zakładów produkcyjnych zlokalizowanych poza Europą, które nadal działają. Na czas przestoju zakładów zostanie w nich przeprowadzone kompleksowe czyszczenie i dezynfekcja. Koncern CNH Industrial podkreśla, że podjęcie decyzji o tymczasowym zamknięciu europejskich zakładów sprzętu rolniczego miało związek również z zakłóceniami w łańcuchu dostaw, które nie pozwalały na wydajne działanie fabryk. Dla użytkowników ciągników i maszyn marki New Holland, Case IH i Steyr istotne jest to, że europejskie magazyny części zamiennych tych marek nadal pozostają otwarte, tak jak większość punktów dealerskich.

ZMIANY NA CZELE CNH INDUSTRIAL

Hubertus Mühlhäuser nie jest już dyrektorem generalnym CNH Industrial (New Holland, Case IH, Steyr). Na własną prośbę ustąpił ze stanowiska. Tymczasowo jego zadania przejęła Suzanne Heywood, która będzie stała na czele koncernu, do czasu wyłonienia nowego dyrektora generalnego.

To zaskakująca decyzja, która pojawiła się w niezwykle trudnym dla CNH Industrial okresie, kiedy koncern, tak jak inne tego typu firmy, mierzy się ze skutkami koronawirusa. Hubertus Mühlhäuser nie podał przyczyny rezygnacji. W CNH Industrial pełnił funkcję dyrektora generalnego przez ostatnich 19 miesięcy. Co wiemy o Suzanne Heywood? Urodziła się w 1969 roku w Wielkiej Brytanii. Jest absolwentem Uniwersytetów w Oxford i Cambridge. Dotychczas była dyrektorem zarządzającym koncernu Exor, największego akcjonariusza CNH Industrial, który należy do rodziny Agnelli. Wcześniej pracowała w amerykańskiej spółce McKinsey & Company, zajmującej się doradztwem w zakresie zarządzania strategicznego. Pracę zawodową zaczynała jako urzędnik w HM Treasury. Jak poinformowała, na razie pięcioletnia strategia grupy opracowana pod kierownictwem Hubertusa Mühlhäusera realizowana do 2024 roku związana m.in. ze zróżnicowaniem marek ciągników Case IH, New Holland i Steyr, nie ulega zmianie.

Przemysław Staniszewski

Agco ma problemy z dostawami części
Niedawno opublikowano informację o sytuacji w koncernie AGCO (Massey Ferguson, Fendt, Valtra,). Od 17 marca nie pracuje fabryka ciągników Massey Fergusona w Beauvais we Francji, a 25 marca zawieszono produkcję w niemieckich zakładach Fendta w Marktoberdorfie i Asbach-Bäumenheim. Przyczyną jest brak ciągłości dostaw od kooperantów części i podzespołów. Niebawem – jak zapowiada koncern – mogą stanąć także inne fabryki AGCO rozlokowane na świecie. Jednocześnie koncern podaje, że zawiesił cele ustalone na pierwszy kwartał tego roku dotyczące wielkości sprzedaży i zysków koncernu. Na podobny krok zdecydował się też John Deere.

Przemysław Staniszewski

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a