Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Pierwszy rozrzutnik CynkoMetu z wąską skrzynią i dużymi kołami

Data publikacji 29.04.2020r.

Centrum Badawczo-Rozwojowe Technologii Rolniczych Cynko-Metu w Czarnej Białostockiej pracuje pełną parą. Niedawno poinformowało o opracowaniu kilku nowych maszyn. Jedną z nich jest jednoosiowy rozrzutnik obornika N-114 Zeus, przy projektowaniu którego wykorzystano najnowsze numeryczne techniki obliczeniowe uwzgledniające obciążenia występujące w czasie pracy maszyny. Rozrzutnik miał być gwiazdą marcowych targów Agrotech 2020 w Kielcach, ale ze względu na pandemię koronawirusa wystawa została przełożona na czerwiec.

Maszyna jest po fazie testów. Wykonała w różnych warunkach kilkadziesiąt cykli rozrzucania obornika, wapna i kompostu. Dzięki nim udało się wykryć problemy, które na bieżąco były usuwane. Cechą maszyny jest całkowicie ocynkowana konstrukcja. Podlaski producent twierdzi, że taka powłoka jest najbardziej trwała, chroniąc stal przed korozją przez całe dziesięciolecia. W przypadku malowanych części – jak twierdzi Cynko- Met – da się rozgraniczyć warstwę między stalą a farbą i zdarza się, że po kilku latach użytkowania farba złuszcza się i odpada, obnażając ogniska korozji na metalowych elementach, a przy powłoce cynkowej takiego problemu nie ma. Kolejnym wyróżnikiem maszyny są duże i szerokie koła o rozmiarze 580/70R38, które zmniejszają szkodliwe oddziaływanie na glebę.

– Niewątpliwą zaletą użytego rozmiaru kół jest ograniczenie oporów toczenia, czego efektem jest niższe zapotrzebowanie na moc. Takie koła znacznie poprawiają też manewrowość maszyny – twierdzi Mariusz Dąbrowski, prezes CynkoMetu. – Aby maszyna była jak najbardziej niezawodna, zastosowaliśmy w niej oś jezdną renomowanej niemieckiej firmy BPW, która cechuje się nośnością techniczną sięgającą 17 ton.

118 tys. zł
– sugerowana cena netto rozrzutnika obornika CynkoMet N-114 Zeus. Za 4800 zł netto można wykupić pięcioletni pakiet gwarancyjny na elementy ocynkowane

Z zasuwą, deflektorem i…
Skorupowa skrzynia w całości została wykonana z wysokojakościowej stali S355. Ściany mają grubość 4 mm, a przykręcana, wymienna podłoga, została wykonana z arkuszy o grubości 3 mm. Skrzynia ma też wsporniki i profile brzegowe, które wzmacniają całą konstrukcję. Na dnie skrzyni porusza się przenośnik podłogowy składający się z listew wykonanych z ceownika hutniczego oraz z łańcuchów 14x50 mm. Napędzany jest dwoma umieszczonymi symetrycznie przekładniami, które z kolei są zasilane hydraulicznie. To daje możliwość bezstopniowej regulacji prędkości przesuwu i precyzyjnego ustawiania ilości roztrząsanego obornika.

Za rozrzucanie nawozu odpowiadają dwa pionowe walce z uzwojeniem ślimakowym. Wyposażono je w wymienne noże. Wymienne są też łopatki umieszczone u podstawy bębnów. Przed adapterem znajduje się hydraulicznie unoszona zasuwa. Zapewnia ona bezpieczny transport materiałów ograniczając wydostanie się obornika poza maszynę. Zasuwa jest również elementem zabezpieczającym układ napędowy. Po prostu ogranicza opór załadowanej masy podczas uruchamiania bębnów rozrzucających. Dodatkowym elementem zabezpieczającym przed usypywaniem się ładunku podczas transportu jest sterowany hydraulicznie deflektor. Ale jego głównym zadaniem jest ograniczenie wyrzutu materiału na skraju pól. Jest to o tyle istotne, że rozrzutnik N-114 Zeus – wedle zapewnień producenta – jest w stanie wyrzucać nawóz nawet na 18 metrów.

…amortyzowanym dyszlem
Rozrzutnik ma ładowność 14 ton. Przeznaczony jest do ciągników dysponujących mocą co najmniej 120 KM. Na drodze może się poruszać z prędkością do 30 km/h. Jego wpływ na traktor jest ograniczony, dzięki zastosowaniu amortyzowanego hydraulicznie dyszla, który niweluje drgania. Inną jego funkcją jest możliwość regulacji wysokości położenia dyszla. Za zatrzymanie maszyny odpowiada homologowany układ hamulcowy firmy Haldex. Konstruktorzy zadbali też o ograniczenie hałasu pracy maszyny. W tym celu umieścili przy przenośniku dębowe ślizgi. Ponadto w celu zwiększenia niezawodności wprowadzili wymienne, górne ślizgacze niwelujące niszczenie podłogi i redukujące opory pracy przenośnika. Do wyposażenia standardowego należą: hydrauliczna podpora dyszla, pneumatyczna dwuobwodowa instalacja hamulcowa oraz dwa kliny do kół umieszczone w ocynkowanych kieszeniach. Wyposażenie opcjonalne obejmuje m.in. oświetlenie LED, zaczep kulowy, kamerę cofania lub szybkozłącze hydrauliczne z eliminatorem ciśnienia w przewodzie, który dzięki rozprężeniu ciśnienia ułatwia połączenie hydrauliki.

Przemysław Staniszewski

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a