Po raz pierwszy ten model w wersji prototypowej został zaprezentowany w 2014 roku. Jednak białoruski producent dał sobie wtedy sporo czas na dopracowanie i przetestowanie konstrukcji. Testował w nim m.in. motory Deutz i Detroit Diesel. Jednak ostatecznie pod maską znalazł się 12,5-litrowy Caterpillar C13 o mocy nominalnej 431 KM i maksymalnej 466 KM. Ten sześciocylindrowy motor generuje też imponujący, bo przekraczający 2000 Nm maksymalny moment obrotowy.
Skrzynia jest hydromechaniczna Full Powershift i ma 16 przełożeń do przodu i 8 wstecznych. Wszystkie biegi mogą być zmieniane pod obciążeniem. Prezentowany traktor wyróżnia mocny podnośnik o udźwigu 11,5 tony i potężny 650-litrowy zbiornik paliwa. Traktor waży bagatela prawie 15 ton, a kolorytu dodają mu potężne opony, gdzie przednie marki Goodyear Optiterra mają rozmiar 1000/50R25, a tylne to Alliance Agriflex 1250/50R32.
MTZ coraz śmielej sięga też po nowe technologie. Zaprezentowany w Mińsku model 4522 miał zamontowaną na dachu antenę będącą częścią systemu automatycznego prowadzenia z wykorzystaniem nawigacji satelitarnej GPS. Białoruski producent podaje, że przy tym układzie do zadań operatora należy wykonanie pierwszego przejazdu na polu. System go zapamiętuje i automatycznie powiela przejmując sterowanie traktorem.
Jeżeli kierownica jest sterowana silnikiem elektrycznym, to dokładność przejazdów wynosi od 7 do 12 cm. Jeżeli jest wyposażona w hydroblok, precyzja między kolejnymi przejazdami może sięgać nawet 3 cm. W chwili, kiedy operator chwyta za kierownicę, system rozłącza się i kontrolę nad maszyną przyjmuje traktorzysta. Dopiero naciśnięcie odpowiedniego przycisku ponownie załącza system nawigacji GPS. Belarus 4522 został też wyposażony w pakiet kamer rozlokowanych dookoła traktora, które ułatwiają obserwowanie otoczenia. Ma też czujniki, które rozpoznają przeszkody.
Przemysław Staniszewski