Zaprezentowany ciągnik miał wbudowany modem 5G oraz umieszczoną na dachu kamerę, której kąt widzenia obejmuje 360 stopni. Podczas prezentacji maszyna znajdowała się w miejscowości Raisio. Z kolei „zdalny traktorzysta”, który nią kierował, przebywał w Helsinkach, czyli 170 kilometrów od tego miejsca. Korzystał z zewnętrznego fotela wyposażonego w terminal i podłokietnik oraz miał założone okulary wirtualnej rzeczywistości VR, w których widział obraz z kamery w rozdzielczości 4K.
– Operator może się rozglądać obracając głowę i obserwować całe otoczenie ciągnika. Może też skręcać kołami, zmieniać przełożenia, załączać poszczególne podzespoły. Wszystko jest realizowane błyskawicznie, wszak sieć 5G wyróżnia się niezwykle małymi opóźnieniami na poziomie 1 milisekundy. Dla porównania, w sieciach czwartej generacji czas reakcji między wysłaniem danych a odebraniem sygnału zwrotnego wynosił średnio 50 milisekund – wyjaśnia Mikko Lehikoinen, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w firmie Valtra.
Przy tworzeniu tego rozwiązania Valtra współpracowała z fińskim przedsiębiorstwem telekomunikacyjnym Elisa, który jest pionierem technologii 5G. Firma ta planuje wykorzystać sieć 5G m.in. do projektowania obiektów i wnętrz, gdzie projekt, konstrukcja czy wyposażenie budynku są przesyłane siecią do aplikacji mobilnej. Innym pomysłem jest transmisja „na żywo” z drona miejsc trudno dostępnych, co może być pomocne podczas przeprowadzania operacji ratowniczych. Trzeci pomysł wykorzystania dotyczy właśnie rolnictwa. Firmy Valtra i Elisa wskazują, że wykorzystanie 5G do zdalnego sterowania traktorem może być kluczowym krokiem w kierunku w pełni autonomicznej jazdy, która może stać się rzeczywistością już w następnej dekadzie.
– Zdalnie sterowane traktory są już faktem. Jednak dotychczasowa technologia wymagała, aby operator znajdował się w pobliżu maszyny i widział sprzęt. Tak było np. w przypadku zeszłorocznych testów dwóch traktorów Valtra T254 Versu jeżdżących bez operatorów i odśnieżających drogę startową portu lotniczego Ivalo, położonym w finskiej Laponii. Tak było również rok wcześniej, kiedy zdalnie sterowany ciągnik Valtra T254 Versu ustanawiał rekord świata w odśnieżaniu mknąc w Finlandii po drodze z prędkością ponad 73 km/h. Ale przepustowość sieci 5G jest na tyle duża, że teraz można kierować maszyną przebywając nawet z dala od niej. Czy będzie to miało jakieś praktyczne zastosowanie? Tak, na przykład w przypadku prac w trudnych warunkach lub podczas zajęć niebezpiecznych dla człowieka. W ten sposób rośnie wachlarz zastosowań i wszechstronność ciągników – dodaje Mikko Lehikoinen.
Przemysław Staniszewski