Kampania zyskuje na znaczeniu w tym szczególnym okresie, w którym gospodarka jest dotknięta kryzysem spowodowanym koronawirusem. Z analizy przygotowanej na potrzeby projektu przez firmę audytorsko-doradczą Grant Thornton wynika, że zmiana nawyków konsumenckich mogłaby przynieść polskiej gospodarce dodatkowe kilkadziesiąt miliardów złotych rocznie. Jednak jak zauważa środowisko mleczarskie, w tym Tomasz Chądzyński, przewodniczący rady nadzorczej Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łowiczu, niestety nie wszystkie produkty zostały objęte tą słuszną kampanią. Ponieważ wymienione wyżej kryterium kodu kreskowego rozpoczynającego się od 590 nie dotyczy wszystkich polskich produktów dostępnych na sklepowych półkach. Mowa tu o produktach, które oferowane są w formie o zmiennej wadze. Jest to szczególnie ważne dla branży mleczarskiej, aby te propagowane szeroko działania uzupełnić o tę informację.
W przypadku produktów nabiałowych, duża część asortymentu jest oferowana właśnie w formie produktów o zmiennej gramaturze. Są to sery dojrzewające w blokach, czy tradycyjnie pakowane twarogi. W przypadku znakowania tych produktów kodem EAN 13 zgodnie z standardami GS1 kody kreskowe zaczynają się odpowiednio od cyfr:
- 27, 25, 21 – do towarów z krajowym numerem katalogowym, stosowane przez producentów w obrocie ogólnokrajowym;
- 29 – do towarów z numerem wewnętrznym, stosowane przez detalistę w danej placówce lub sieci handlowej, przeznaczone wyłącznie do zastosowań wewnętrznych.
– Jako uznany polski producent bardzo cieszymy się z działań mających na celu uświadomienie jak ważne jest, aby sięgać po produkty od polskich producentów. Jednak trzeba tę informację uzupełnić tak, aby „Wybieram 590” nie wpłynęło na dyskryminację produktów o zmiennej wadze ze strony konsumentów. Gdyż charakterystyka kodów kreskowych jest znana jedynie producentom żywności i placówkom handlowym, a konsumenci nie posiadają wiedzy na ten temat – powiedział Tomasz Chądzyński. – Kwestia produktów o zmiennej wadze, w tym głównie twarogów i serów w blokach, jest bardzo ważna, gdyż dotyczy większości spółdzielni mleczarskich. Nasz stały klient nie będzie patrzył na kod kreskowy, bo szuka na półce logo z Łowiczanką, ale już ktoś kto szuka polskiego dobrego twarogu tzw. krajanki, będzie się sugerował kodem i jeśli słyszał o kampanii „Wybieram 590” to będzie poszukiwał kodu zaczynającego się na 590, a tu go nie znajdzie, bo na twarogach wagowych kod zaczyna się od 27. Warto zatem byłoby uściślić tę jakże słuszną i potrzebną akcję promującą polskie produkty – kontynuował Tomasz Chądzyński.
Andrzej Rutkowski