Od 13 sierpnia producenci rolni, których gospodarstwa zagrożone są utratą płynności finansowej w związku z ograniczeniami spowodowanymi przez pandemię COVID-19, oraz ci, którzy nie otrzymali tzw. pomocy suszowej za 2019 rok, mogą ubiegać się o wsparcie finansowe.
Jednym z warunków przyznania pomocy jest złożenie oświadczenia o wycofaniu wniosku złożonego w 2019 roku dotyczącego pomocy za szkody spowodowane suszą i innymi niekorzystnymi zjawiskami. To bardzo ważna informacja dla rolników, którzy cały czas czekają na wypłatę suszowego za 2019 rok. Zwracamy uwagę, iż zaległe pieniądze nie zostaną wypłacone automatycznie – trzeba wycofać stary wniosek i złożyć nowy.
Wnioski o wsparcie można składać w biurach powiatowych ARiMR. Ostateczny termin ich przyjmowania nie został określony, aczkolwiek Agencja może przyznać pomoc tylko do 31 grudnia 2020 roku i w tym terminie musi ją również wypłacić. Szybkie złożenie dokumentów gwarantuje więc szybszą wypłatę środków. Wzory wniosków dostępne są na stronie internetowej ARiMR oraz w placówkach Agencji.
Wnioski można przekazywać też za pośrednictwem platformy ePUAP lub wysłać przesyłką rejestrowaną albo dostarczyć do specjalnych wrzutni ustawionych w placówkach terenowych Agencji. W tym ostatnim przypadku, jeżeli wnioskodawca chce otrzymać potwierdzenie złożenia, powinien dołączyć do wniosku dane kontaktowe – adres e-mail bądź nr telefonu komórkowego – ze wskazaniem, że za tym pośrednictwem Agencja ma poinformować o przyjęciu wniosku poprzez wrzutnię.
Pomoc będzie miała charakter pomocy publicznej.
Agencja uczula rolników, aby przy złożeniu wniosku poinformowali o aktualnym numerze rachunku bankowego, jeżeli wskazany we wniosku złożonym w 2019 roku o przyznanie pomocy suszowej się zmienił.
ms