Na polu powinno się pracować przy niższym ciśnieniu w oponach, bo to ogranicza poślizg, zwiększa przyczepność i finalnie wpływa na ograniczenie zużycia paliwa. Natomiast po drogach powinno się jeździć przy wyższym ciśnieniu, bo to nie tylko poprawia bezpieczeństwo, ale ogranicza zużycie paliwa, jak i samych opon. Z systemem CTIS+ Inside opracowanym przez firmy Trelleborg i Dana błyskawicznie będzie można ustawić prawidłowe ciśnienie w kołach.
System CTIS+ Inside składa się z zestawu umieszczonych przy oponach kolektorów obrotowych i zaworów, sterownika oraz urządzenia MCU (Mechatronic Control Unit). Swoje zadanie w tym systemie pełni też kalkulator obciążenia TLC (Trelleborg Load Calculator). Jak działa? Najpierw oprogramowanie TLC bazując na zaawansowanym systemie kontroli wylicza i rekomenduje wielkość ciśnienia w oponach. Następnie operator musi zaakceptować rekomendowaną wielkość ciśnienia. Wystarczy, że w tym celu naciśnie na monitorze na funkcję „Dostosuj ciśnienie”. W tym momencie pracę rozpoczyna jednostka MCU, która z wykorzystaniem centralnej sprężarki indywidualnie, poprzez zawór, podaje powietrze do każdego z kół. Gdy jest za wysokie, zawór upuszcza powietrze.
– Dzięki zaawanasowanej technologicznie uszczelce obrotowej nie ma ubytków powietrza między osią a elementami obrotowymi – zapewnia firma Trelleborg, która dodaje również, że zaawansowany zawór koła jest tak wykonany, że pozwala uniknąć wypływu powietrza w trakcie pracy.
Atutem rozwiązania jest brak części zewnętrznych, które mogłyby być narażone na przetarcia i uszkodzenia. Istotne jest też to, że zamontowany w wewnętrznej części felgi obrotowy kolektor pasuje zarówno do mniejszych, jak i większych kół zamocowanych przy przedniej i tylnej osi. Na plus zasługuje też łatwość obsługi systemu. A jak szybko jest zmieniane ciśnienie?
– Jest to zależne od konfiguracji układu i zastosowanych opon. Ale można powiedzieć, że średnio system wyrównuje ciśnienie w tempie około 0,33 bara na minutę – informuje Trelleborg.
System CTIS+ Inside ma być dostępny pod koniec tego roku. Twórcy rozwiązania podają, że plan zakłada również wdrożenie systemu na rynku wtórnym, aby można go było zastosować do używanych ciągników i maszyn.
Przemysław Staniszewski