Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Nowość na 2021 rok – tańsza nawigacja w 6M obsługiwana z poziomu wyświetlacza PDU+

Data publikacji 28.10.2020r.

Traktory John Deere 6M są coraz lepiej wyposażone. Mają już elektrycznie sterowane gniazda hydrauliczne, a od tego roku mogą być wyposażone w przekładnię bezstopniową. Najnowszym rozwiązaniem, które stanie się dostępne od 2021 roku, będzie możliwość zamówienia ich z fabrycznym systemem nawigacji satelitarnej AutoTrac, którym będzie można sterować z poziomu zintegrowanego wyświetlacza słupka narożnego PDU+. Pierwszy ciągnik 6M z takim rozwiązaniem (model 6140M o mocy znamionowej 140 KM) mieliśmy okazję przetestować w Udaninie na polach dealera John Deere’a – firmy Polboto-Agri.

Ciągniki John Deere 6M zbliżają się do klasy premium. Co prawda do modeli 6R sporo im jeszcze brakuje, bo mają mniejszą kabinę oraz skromniejsze wyposażenie związane z konsolami, wyświetlaczami, układem hydraulicznym. Brakuje w nich również układów telematycznych. Niemniej mogą być już wyposażone nawigację satelitarną AutoTrac, która jest znacznie tańsza niż w innych traktorach John Deere, bo nie wymaga dokupowania dodatkowego wyświetlacza.

– Wielu polskich rolników, szczególnie tych prowadzących większe gospodarstwa, z powodzeniem korzysta z systemu AutoTrac. Chcemy, aby rozwiązania rolnictwa precyzyjnego zyskiwały na popularności również w mniejszych i średnich gospodarstwach, dlatego – jak mówi Karol Zgierski, specjalista produktu Rolnictwo Precyzyjne i opryskiwacze w John Deere Polska – zdecydowaliśmy się wprowadzić tańszą nawigację satelitarną AutoTrac w niezwykle popularnych ciągnikach serii 6M. Proponujemy tutaj system obsługiwany z poziomu wyświetlacza słupka narożnego PDU+. Wyświetlacz ten stanowi integralny element traktora. Podawane są na nim parametry silnika, przekładni, podnośnika, gniazd hydraulicznych, wałka WOM itd. Na wyposażeniu traktora 6M z systemem AutoTrac znajdzie się też najnowszy odbiornik sygnału oraz wszystkie niezbędne elementy, w tym wiązki kabli zasilających czy czujniki kąta skrętu kół. Koszt tego systemu wynosi około 22 000 zł netto.

System AutoTrac
obsługiwany z poziomu wyświetlacza PDU+ będzie pozwalał automatycznie prowadzić ciągnik po linii prostej z możliwością zapisania do 10 linii prowadzenia (ścieżek). Ma bazować na bezpłatnym sygnale SF1 z dokładnością do 15 cm. Jeżeli dla kogoś taka dokładność byłaby niewystarczająca, zawsze będzie mógł skorzystać z sygnału SF3, który zapewnia 3-centymetrową dokładność. To jednak będzie wiązało się z wyższymi kosztami, bo oznacza jednorazową aktywacją o wartości 9000 zł, a także wykupienie abonamentu na czas od jednego miesiąca do trzech lat. Przy systemie AutoTrac opartym na wyświetlaczu PDU+, aktywacja nie jest konieczna. Jedynym ograniczeniem przy PDU+ jest brak możliwości prowadzenia traktora po linii krzywej.

– Prowadzenie po krzywej w traktorach 6M stanie się możliwe po zastosowaniu dodatkowego uniwersalnego wyświetlacza GreenStar 4240 lub 4640 oraz aktywacji – dopowiada Karol Zgierski. – Będzie wiązało się to jednak z wyższymi kosztami. Jestem przekonany, że przy 95 procentach zastosowań rolniczych rozwiązanie oparte na automatycznym prowadzeniu po linii prostej w zupełności wystarczy w zdecydowanej większości gospodarstw.

Firma John Deere
mocno stawia na rozwiązania rolnictwa precyzyjnego. Doświadczenie w tym temacie ma gigantyczne, wszak pierwsze odbiorniki i wyświetlacze do GPS-u pokazała i udostępniła rolnikom już w 2001 roku. Aktualnie oferuje już czwartą generację odbiorników i wyświetlaczy.

– Trzecią generację stanowił odbiornik Star- Fire 3000. Tegoroczną nowością jest StarFire 6000, który będzie montowany również we wspomnianych traktorach 6M. Jakie ma zalety? Śledzi sygnał korekcyjny z aż trzech satelitów jednocześnie, oferując najbardziej precyzyjny sygnał i trzy razy większe pokrycie w porównaniu z sygnałem odbiorników poprzednich generacji – twierdzi Karol Zgierski, specjalista z firmy John Deere Polska. – Odbiornik aktywnie wybiera najlepszy sygnał i w razie zmiany warunków przełącza się o 80 procent szybciej na satelitę geostacjonarnego z najlepszym sygnałem. Potrzebuje więc znacznie mniej czasu do uzyskania pełnej dokładności. Odbiornik StarFire 6000 posiada też wbudowany moduł kompensacji terenu TCM, który wykrywając i określając wszelkie pochylenia wzdłużenie czy poprzeczne traktora jest w stanie skompensować położenie maszyny na nierównościach. Posiada też dwa rodzaje zabezpieczenia przed kradzieżą. Jednym jest kod PIN, który po wprowadzeniu na wyświetlaczu pozwala odblokować odbiornik. Drugim zabezpieczeniem jest mechaniczny wspornik blokujący, który można odblokować tylko kluczykiem.

John Deere apeluje do rolników o wymianę starszych, wprowadzonych na rynek ponad piętnaście lat temu, odbiorników StarFire iTC, bo od stycznia 2021 r. te odbiorniki stracą możliwość odbierania sygnałów korekcyjnych SF1 i SF2. Po tej dacie automatyczne sterowanie AutoTrac będzie działało w nich tylko z dokładniejszym sygnałem RTK. Z tego powodu sieć dealerska John Deere może zaoferować specjalne warunki zakupu nowego sprzętu użytkownikom starszych odbiorników.

Amerykański producent
oferuje też dwa rodzaje wyświetlaczy czwartej generacji – uniwersalne GreenStar 4240 lub 4640, które można przekładać między maszynami i zintegrowane 4100, 4200 oraz 4600 CommandCenter.

– Ich podstawowymi funkcjami, oprócz obsługiwania systemu AutoTrac, jest komunikacja w sposób Isobus, możliwość przeprowadzania dokumentacji, zmiennego dawkowania oraz synchronizacja danych w bazie. Mogą być zabezpieczone kodem PIN i – jak dodaje Karol Zgierski – przewidywana jest do nich trzykrotna w ciągu roku aktualizacja oprogramowania.

Możliwy jest też zdalny dostęp do wyświetlaczy w ramach systemu telematycznego JDLInk, który pozwala zarządcom gospodarstw lub serwisantom zdalnie pomagać operatorom podczas konfiguracji traktora i dokonywania ustawień. Jest to o tyle istotne, że w Europie – jak podaje John Deere – pracuje już ponad 50 000 maszyn wyposażonych w system JDLink.

Przemysław Staniszewski

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a