Ciągniki John Deere 6M zbliżają się do klasy premium. Co prawda do modeli 6R sporo im jeszcze brakuje, bo mają mniejszą kabinę oraz skromniejsze wyposażenie związane z konsolami, wyświetlaczami, układem hydraulicznym. Brakuje w nich również układów telematycznych. Niemniej mogą być już wyposażone nawigację satelitarną AutoTrac, która jest znacznie tańsza niż w innych traktorach John Deere, bo nie wymaga dokupowania dodatkowego wyświetlacza.
– Wielu polskich rolników, szczególnie tych prowadzących większe gospodarstwa, z powodzeniem korzysta z systemu AutoTrac. Chcemy, aby rozwiązania rolnictwa precyzyjnego zyskiwały na popularności również w mniejszych i średnich gospodarstwach, dlatego – jak mówi Karol Zgierski, specjalista produktu Rolnictwo Precyzyjne i opryskiwacze w John Deere Polska – zdecydowaliśmy się wprowadzić tańszą nawigację satelitarną AutoTrac w niezwykle popularnych ciągnikach serii 6M. Proponujemy tutaj system obsługiwany z poziomu wyświetlacza słupka narożnego PDU+. Wyświetlacz ten stanowi integralny element traktora. Podawane są na nim parametry silnika, przekładni, podnośnika, gniazd hydraulicznych, wałka WOM itd. Na wyposażeniu traktora 6M z systemem AutoTrac znajdzie się też najnowszy odbiornik sygnału oraz wszystkie niezbędne elementy, w tym wiązki kabli zasilających czy czujniki kąta skrętu kół. Koszt tego systemu wynosi około 22 000 zł netto.
System AutoTrac
obsługiwany z poziomu wyświetlacza
PDU+ będzie pozwalał automatycznie
prowadzić ciągnik po
linii prostej z możliwością zapisania
do 10 linii prowadzenia (ścieżek).
Ma bazować na bezpłatnym
sygnale SF1 z dokładnością do 15
cm. Jeżeli dla kogoś taka dokładność
byłaby niewystarczająca, zawsze
będzie mógł skorzystać z sygnału
SF3, który zapewnia 3-centymetrową
dokładność. To jednak
będzie wiązało się z wyższymi
kosztami, bo oznacza jednorazową
aktywacją o wartości 9000 zł,
a także wykupienie abonamentu
na czas od jednego miesiąca do trzech lat. Przy
systemie AutoTrac opartym na wyświetlaczu
PDU+, aktywacja nie jest konieczna. Jedynym
ograniczeniem przy PDU+ jest brak możliwości
prowadzenia traktora po linii krzywej.
– Prowadzenie po krzywej w traktorach 6M stanie się możliwe po zastosowaniu dodatkowego uniwersalnego wyświetlacza GreenStar 4240 lub 4640 oraz aktywacji – dopowiada Karol Zgierski. – Będzie wiązało się to jednak z wyższymi kosztami. Jestem przekonany, że przy 95 procentach zastosowań rolniczych rozwiązanie oparte na automatycznym prowadzeniu po linii prostej w zupełności wystarczy w zdecydowanej większości gospodarstw.
Firma John Deere
mocno stawia na rozwiązania rolnictwa precyzyjnego.
Doświadczenie w tym temacie ma
gigantyczne, wszak pierwsze odbiorniki i wyświetlacze
do GPS-u pokazała i udostępniła rolnikom
już w 2001 roku. Aktualnie oferuje już
czwartą generację odbiorników i wyświetlaczy.
– Trzecią generację stanowił odbiornik Star- Fire 3000. Tegoroczną nowością jest StarFire 6000, który będzie montowany również we wspomnianych traktorach 6M. Jakie ma zalety? Śledzi sygnał korekcyjny z aż trzech satelitów jednocześnie, oferując najbardziej precyzyjny sygnał i trzy razy większe pokrycie w porównaniu z sygnałem odbiorników poprzednich generacji – twierdzi Karol Zgierski, specjalista z firmy John Deere Polska. – Odbiornik aktywnie wybiera najlepszy sygnał i w razie zmiany warunków przełącza się o 80 procent szybciej na satelitę geostacjonarnego z najlepszym sygnałem. Potrzebuje więc znacznie mniej czasu do uzyskania pełnej dokładności. Odbiornik StarFire 6000 posiada też wbudowany moduł kompensacji terenu TCM, który wykrywając i określając wszelkie pochylenia wzdłużenie czy poprzeczne traktora jest w stanie skompensować położenie maszyny na nierównościach. Posiada też dwa rodzaje zabezpieczenia przed kradzieżą. Jednym jest kod PIN, który po wprowadzeniu na wyświetlaczu pozwala odblokować odbiornik. Drugim zabezpieczeniem jest mechaniczny wspornik blokujący, który można odblokować tylko kluczykiem.
John Deere apeluje do rolników o wymianę starszych, wprowadzonych na rynek ponad piętnaście lat temu, odbiorników StarFire iTC, bo od stycznia 2021 r. te odbiorniki stracą możliwość odbierania sygnałów korekcyjnych SF1 i SF2. Po tej dacie automatyczne sterowanie AutoTrac będzie działało w nich tylko z dokładniejszym sygnałem RTK. Z tego powodu sieć dealerska John Deere może zaoferować specjalne warunki zakupu nowego sprzętu użytkownikom starszych odbiorników.
Amerykański producent
oferuje też dwa rodzaje wyświetlaczy
czwartej generacji – uniwersalne
GreenStar 4240 lub 4640, które
można przekładać między maszynami
i zintegrowane 4100, 4200
oraz 4600 CommandCenter.
– Ich podstawowymi funkcjami, oprócz obsługiwania systemu AutoTrac, jest komunikacja w sposób Isobus, możliwość przeprowadzania dokumentacji, zmiennego dawkowania oraz synchronizacja danych w bazie. Mogą być zabezpieczone kodem PIN i – jak dodaje Karol Zgierski – przewidywana jest do nich trzykrotna w ciągu roku aktualizacja oprogramowania.
Możliwy jest też zdalny dostęp do wyświetlaczy w ramach systemu telematycznego JDLInk, który pozwala zarządcom gospodarstw lub serwisantom zdalnie pomagać operatorom podczas konfiguracji traktora i dokonywania ustawień. Jest to o tyle istotne, że w Europie – jak podaje John Deere – pracuje już ponad 50 000 maszyn wyposażonych w system JDLink.
Przemysław Staniszewski