Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Wnioski o pieniądze z "Mojego prądu" tylko do 18 grudnia

Data publikacji 02.12.2020r.

Z "Mojego Prądu" może skorzystać osoba fizyczna wytwarzająca energię elektryczną na własne potrzeby, która ma zawartą umowę kompleksową regulującą kwestie związane z wprowadzeniem do sieci energii elektrycznej wytworzonej z mikroinstalacji. Oznacza to, iż w momencie złożenia wniosku o to dofinansowanie instalacja fotowoltaiczna musi być już zamontowana i podłączona przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej do licznika dwukierunkowego w Punkcie Poboru Energii (PPE). Dofinansowaniu podlegają instalacje niezakończone przed 23 lipca 2019 r. Nie podlegają dofinansowaniu projekty polegające na zwiększeniu mocy już istniejącej instalacji. Urządzenia muszą być instalowane jako nowe, wyprodukowane w ciągu 24 miesięcy przed montażem.

r e k l a m a

Na domu i nie tylko ale…

Co ważne: energia pochodząca z instalacji powinna służyć jedynie celom mieszkaniowym. Dla pozyskania dotacji nie ma jednak znaczenia, gdzie będzie zamontowana instalacja (budynek mieszkalny, gospodarczy itd.). Dopłacie podlegają instalacje fotowoltaiczne o mocy od 2 kW do 10 kW. W ramach tego wsparcia uzyskuje się dopłatę w wysokości do 50% kosztu instalacji, maksymalnie 5000 zł. Obejmuje ona koszt zakupu paneli fotowoltaicznych inwertera, systemów mocujących, okablowania, montażu oraz niezbędnych zabezpieczeń.
Warunkiem wypłaty pieniędzy jest wstępna akceptacja wniosku o dofinansowanie przez NFOŚiGW i zatwierdzenie przez ministra energii. Program nie wymaga zabezpieczenia wierzytelności. Instalację trzeba eksploatować we wskazanej we wniosku lokalizacji, przez co najmniej 3 lata od dnia wypłaty dofinansowania. Przepisy umożliwiają przepisanie budynku wraz z instalacją na nowego właściciela, czyli np. darowiznę lub sprzedaż, przed upływem wymaganego okresu. W takiej sytuacji trzeba jednak przenieść okres trwałości projektu na nowego nabywcę i poinformować o tym NFOŚiGW w formie pisemnej.

Ulgi i podatki – co wolno, a co nie

Dofinansowanie z "Mojego prądu" nie może łączyć się z innym wsparciem. Nie wolno więc wystąpić o nie osobie, która skorzystała już na tę instalację np. z programów gminnych, unijnych środków, kredytów na warunkach preferencyjnych w programie "Czyste powietrze". Nie ma przeszkód, aby o dotację w ramach programu "Mój Prąd" ubiegała się osoba, która zakupiła ją na kredyt udzielony na warunkach komercyjnych. Jeśli faktura została opłacona bezpośrednio przez bank, do wniosku o dotację załącza się potwierdzenie z banku o zapłaceniu faktury lub oświadczenie wykonawcy, że jego fakturę zapłacono w całości.
Dotację z programu "Mój prąd" można natomiast połączyć z ulgą termomodernizacyjną w ramach PIT. Kwota przedstawiona do odliczenia od podatku powinna być pomniejszona o kwotę otrzymanego dofinansowania.
Udziału w programie "Mój prąd" nie wolno jednak łączyć z ulgą w podatku rolnym. To się wyklucza.
Dobra wiadomość jest natomiast taka, iż dotacje udzielone z "Mojego prądu" korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Oznacza to, że otrzymanych pieniędzy nie trzeba rozliczać z urzędem skarbowym.

r e k l a m a

Do czterech miesięcy

Składane wnioski podlegają ocenie punktowej w skali od 1 do 4. Ocenia się nakłady inwestycyjne poniesione na 1 kW zainstalowanej mocy. Najwięcej punktów uzyskują wnioski, gdzie te nakłady wynoszą poniżej 6 tys. zł/1 kW, a najmniej, gdy są wyższe od 7 tys. zł/1 kW.
Punktacja nie wpływa na pomniejszenie dotacji. Przydzielane punkty pozwalają tworzyć ranking na dziennych listach przekazywanych do akceptacji ministra ds. energii. W przypadku wyczerpania dostępnego budżetu programu, wnioskodawcy z dolnych pozycji listy rankingowej mogą nie otrzymać dofinansowania.
Ze względu na dużą liczbę wniosków złożonych w obecnym naborze (jest to drugi nabór), który trwa już od stycznia br. procedowanie prawidłowo złożonego wniosku wynosi ok. 4 miesięcy. Wnioski można składać tylko i wyłącznie online poprzez stronę: mojprad.gov.pl/. NFOŚiGW zastrzega, iż w przypadku konieczności poprawienia lub uzupełnienia wniosku o dofinansowanie po dwukrotnym bezskutecznym wezwaniu wnioskodawcy do uzupełnienia lub poprawienia, wniosek jest odrzucany. W ponownym wezwaniu NFOŚiGW wyznacza termin na udzielenie odpowiedzi, nie krótszy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Informacja o odrzuceniu wniosku jest przesyłana drogą mailową.
Informacji o programie "Mój prąd" udzielają doradcy energetyczni. Kontaktu do doradców należy szukać na stronie: doradztwo-energetyczne.gov.pl/ wybierając województwo i przejść do zakładki kontakt.

Magdalena Szymańska

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a