r e k l a m a
Na domu i nie tylko ale…
Co ważne: energia pochodząca z instalacji powinna służyć jedynie celom mieszkaniowym. Dla pozyskania dotacji nie ma jednak znaczenia, gdzie będzie zamontowana instalacja (budynek mieszkalny, gospodarczy itd.). Dopłacie podlegają instalacje fotowoltaiczne o mocy od 2 kW do 10 kW. W ramach tego wsparcia uzyskuje się dopłatę w wysokości do 50% kosztu instalacji, maksymalnie 5000 zł. Obejmuje ona koszt zakupu paneli fotowoltaicznych inwertera, systemów mocujących, okablowania, montażu oraz niezbędnych zabezpieczeń.Warunkiem wypłaty pieniędzy jest wstępna akceptacja wniosku o dofinansowanie przez NFOŚiGW i zatwierdzenie przez ministra energii. Program nie wymaga zabezpieczenia wierzytelności. Instalację trzeba eksploatować we wskazanej we wniosku lokalizacji, przez co najmniej 3 lata od dnia wypłaty dofinansowania. Przepisy umożliwiają przepisanie budynku wraz z instalacją na nowego właściciela, czyli np. darowiznę lub sprzedaż, przed upływem wymaganego okresu. W takiej sytuacji trzeba jednak przenieść okres trwałości projektu na nowego nabywcę i poinformować o tym NFOŚiGW w formie pisemnej.
Ulgi i podatki – co wolno, a co nie
Dofinansowanie z "Mojego prądu" nie może łączyć się z innym wsparciem. Nie wolno więc wystąpić o nie osobie, która skorzystała już na tę instalację np. z programów gminnych, unijnych środków, kredytów na warunkach preferencyjnych w programie "Czyste powietrze". Nie ma przeszkód, aby o dotację w ramach programu "Mój Prąd" ubiegała się osoba, która zakupiła ją na kredyt udzielony na warunkach komercyjnych. Jeśli faktura została opłacona bezpośrednio przez bank, do wniosku o dotację załącza się potwierdzenie z banku o zapłaceniu faktury lub oświadczenie wykonawcy, że jego fakturę zapłacono w całości.Dotację z programu "Mój prąd" można natomiast połączyć z ulgą termomodernizacyjną w ramach PIT. Kwota przedstawiona do odliczenia od podatku powinna być pomniejszona o kwotę otrzymanego dofinansowania.
Udziału w programie "Mój prąd" nie wolno jednak łączyć z ulgą w podatku rolnym. To się wyklucza.
Dobra wiadomość jest natomiast taka, iż dotacje udzielone z "Mojego prądu" korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego. Oznacza to, że otrzymanych pieniędzy nie trzeba rozliczać z urzędem skarbowym.
r e k l a m a
Do czterech miesięcy
Składane wnioski podlegają ocenie punktowej w skali od 1 do 4. Ocenia się nakłady inwestycyjne poniesione na 1 kW zainstalowanej mocy. Najwięcej punktów uzyskują wnioski, gdzie te nakłady wynoszą poniżej 6 tys. zł/1 kW, a najmniej, gdy są wyższe od 7 tys. zł/1 kW.Punktacja nie wpływa na pomniejszenie dotacji. Przydzielane punkty pozwalają tworzyć ranking na dziennych listach przekazywanych do akceptacji ministra ds. energii. W przypadku wyczerpania dostępnego budżetu programu, wnioskodawcy z dolnych pozycji listy rankingowej mogą nie otrzymać dofinansowania.
Ze względu na dużą liczbę wniosków złożonych w obecnym naborze (jest to drugi nabór), który trwa już od stycznia br. procedowanie prawidłowo złożonego wniosku wynosi ok. 4 miesięcy. Wnioski można składać tylko i wyłącznie online poprzez stronę: mojprad.gov.pl/. NFOŚiGW zastrzega, iż w przypadku konieczności poprawienia lub uzupełnienia wniosku o dofinansowanie po dwukrotnym bezskutecznym wezwaniu wnioskodawcy do uzupełnienia lub poprawienia, wniosek jest odrzucany. W ponownym wezwaniu NFOŚiGW wyznacza termin na udzielenie odpowiedzi, nie krótszy niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Informacja o odrzuceniu wniosku jest przesyłana drogą mailową.
Informacji o programie "Mój prąd" udzielają doradcy energetyczni. Kontaktu do doradców należy szukać na stronie: doradztwo-energetyczne.gov.pl/ wybierając województwo i przejść do zakładki kontakt.