podlaskie
Deutz-Fahr coraz mocniej wkracza do segmentu premium. Najnowszy jego ciągnik – Agrotron 8280 TTV zapowiadający serię 8 – to majstersztyk technologiczny. Rozwiązania, które w nim wprowadzono, można by rozdzielić na kilka ciągników. Traktor ma 280 koni. To jest moc maksymalna. Osiągana jest przy 1900 obr./min. Gdy zejdziemy do 1500 obr./min, wtedy generowany będzie maksymalny moment obrotowy wynoszący 1226 Nm. Ale w tym traktorze wysoki moment jest już osiągany praktycznie od 1000 obr./min i utrzymywany nawet do 1800 obr./min. To robi wrażanie. Ale co to oznacza w praktyce? A no tyle, że ciężko go będzie zadusić podczas wykonywania ciężkiej pracy. Będzie w stanie wychodzić z opresji nawet wtedy, gdy motor będzie kręcił się na wolnych obrotach. Silnik ma 6 cylindrów, 16 zaworów i 6,1 litra pojemności. To Deutz AG z wysokociśnieniowym układem wtryskowym common railem. Zastosowano w nim sterowany elektronicznie wentylator ze sprzęgłem wiskotycznym. Jak silnik jest gorący, wentylator pracuje z pełną mocą, a jak jest zimny wentylator obraca się wolno. Dzięki temu mniejsze są straty mocy, no i niższy jest też hałas. Silnik nie jest nową konstrukcją. Znany jest z traktorów Deutz-Fahr serii 7. Różni się tym, że porcję świeżego powietrza dostarcza w nim nie jedna, ale dwie turbiny o stałej geometrii łopatek. Każda chłodzona jest oddzielnym układem. Pierwsza turbina chłodzona jest płynem chłodniczym silnika. Druga podpięta jest pod odrębny układ chłodzenia z własnym intercoolerem i zbiornikiem płynu na silniku. Ten układ wykorzystywany jest także do chłodzenia oleju przekładniowego. Motor musi być dostosowany do najnowszej normy emisji spalin Stage V. Taka jest litera prawa. Dlatego znajdziemy w nim szereg układów pozwalających pozbyć się ze spalin szkodliwych cząstek. Mowa o systemie SCR wykorzystującym roztwór mocznika AdBlue, pasywnym filtrze cząstek stałych DPF, katalizatorze utleniającym DOC oraz zewnętrznym chłodzonym i sterowanym elektronicznie układzie EGR, który kieruje część spalin ponownie do komory silnika.r e k l a m a
Przyspiesza w czasie poniżej 7 sekund
Najnowszy traktor Deutz-Fahra może poruszać się po drodze z prędkością do 60 km/h. Mógłby nawet szybciej, ponieważ jego skrzynia jest konstrukcyjnie przygotowana do prędkości 70 km/h. Może przy Maybachu nie robi to większego wrażenia, ale wśród traktorów wynik jest imponujący. Wrażenie robi też przyspieszenie traktora, wszak od 0 do 40 km/h traktor jest w stanie przyspieszyć w czasie poniżej 7 sekund. Przekładnia jest bezstopniowa. I jest to kompletnie nowa konstrukcja, która jest montowana w niemieckiej fabryce w Lauingen, czyli tam, gdzie jest produkowany nowy traktor. Oznaczona jest jako SDF T7780. Posiada dwie przekładnie planetarne i ma układ hydrostatyczny. Ma dwa biegi, które są zmieniane automatycznie. Nad pracą skrzyni oraz silnika czuwa komputer, która ustawia działanie obu podzespołów tak, aby ciągnikiem można było poruszać się w transporcie z maksymalną szybkością przy zredukowanych obrotach silnika, a to przekłada się na ograniczenie zużycia paliwa. Jadąc 40 km/h prędkość motoru jest redukowana (uwaga) do imponująco niskiego poziomu 1220 obr./min, prędkość 50 km/h utrzymywane jest przy 1550 obr./min, a 60 km/h będzie można osiągnąć już przy 1830 obr./min. W Agrotronie ustawień jest aż nadto. Można wyregulować prędkość minimalną i maksymalną, można ustawić, w jakim zakresie obrotów silnika będzie pracował traktor, można ustawić minimalne obroty silnika, można też wyregulować szybkość zmiany przełożeń skrzyni biegów i można również zapamiętać cztery prędkości tempomatu – dwie do jazdy do przodu i dwie do jazdy w tył. No i jest możliwość wyborów trzech trybów jazdy. Przy trybie Auto, pedał przyspieszania odpowiada za zmianę prędkości jazdy, a układ elektroniczny utrzymuje prędkość traktora dobierając obroty silnika zależnie od obciążenia. W trybie Manual, zmiana prędkości jazdy odbywa się za pomocą joysticka a obroty silnika są regulowane pedałem przyspieszenia. Z kolei w trybie WOM, utrzymywana jest stała prędkość obrotowa wałka niezależnie od prędkości jazdy ciągnika.r e k l a m a