Szwajcaria
Jeszcze bardziej spektakularne było samo dostarczenie traktora, który pokonał trasę z punktu dealerskiego do mleczarni, liczącą ponad 300 kilometrów, tylko na kołach. Przejazd zajął cały dzień. Maszyna musiała mierzyć się z wąskimi, krętymi drogami oraz licznymi wzniesieniami i stromymi zjazdami. Nie lada wyzwaniem były pokonanie górskich przełęczy, gdzie najwyższa Nufenen znajduje się na wysokości 2478 m n.p.m.!– Gdy zatrzymywaliśmy się na postój na parkingach, od razu przy traktorze zbierało się mnóstwo osób. Wszyscy robili zdjęcia mówiąc, że nie spodziewali się zobaczyć w wysokich partiach gór takiego sprzętu i do tego jeszcze tak pomalowanego – mówi Sébastien Stauffer, który wraz z ojcem prowadzi firmę Samuel Stauffer SA.
r e k l a m a
Model X8.680 VT-Drive to
najmocniejszy ciągnik McCormicka, jaki kiedykolwiek został zbudowany. Waży netto blisko 11 ton. Napędza go sześciocylindrowy 24-zaworowy silnik BetaPower (FPT) o pojemności skokowej 6,7 litra. Ta jednostka produkuje 301 KM mocy znamionowej i 310 KM maksymalnej oraz 1282 Nm momentu obrotowego. Uzyskanie takich parametrów stało się możliwe m.in. dzięki zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek (eVGT). Taka turbina pozwala na przyspieszenie ruchu spalin przy małych obrotach silnika, a to zmniejsza zjawisko turbodziury. Sprężane powietrze jest uprzednio schładzane w intercoolerze, co zwiększa wydajność silnika, tak jak zastosowanie układu common rail, który pracując przy bardzo wysokim ciśnieniu pozwala lepiej rozpylić paliwo, które bardzo szybko ulega spaleniu. Czystość spalin gwarantuje katalizator DOC, który w drodze reakcji chemicznej usuwa cząstki sadzy oraz system SCR, który podaje do układu wydechowego roztwór mocznika (AdBlue). Silnik współpracuje z bezstopniową skrzynią VT-Drive, której producentem jest niemiecki ZF. Ma ona cztery zakresy pracy (do 3,5 km/h, 13 km/h, 21 km/h i 40 km/h) i pozwala poruszać się z maksymalną szybkością przy obrotach silnika zredukowanych do 1300 obr./min, co pozwala zaoszczędzić paliwo. W układzie hydraulicznym znajdują się dwie pompy: jedna przeznaczona do układu kierowniczego o wydatku 115 l/min, druga typu Load Sensing o zmiennej wydajności sięgającej 157 l/min, która zasila gniazda hydrauliki zewnętrznej oraz tylny podnośnik o udźwigu sięgającym 12 ton. Ale w przypadku "złotego" traktora podnośnik nie tylko nie będzie wykorzystywany, ale…– …jak mówią nowi właściciele, zostanie zdemontowany, żeby nie ograniczał zwrotności – dodaje Sébastien Stauffer. – Bo traktor będzie tylko ciągał wóz asenizacyjny i przyczepy.
Największy traktor McCormicka
jest niezwykle komfortowy. Jego czterosłupkowa kabina wyposażona jest w automatyczną klimatyzację oraz półaktywne zawieszenie hydropneumatyczne z funkcją tłumienia drgań. Komfort jazdy podnosi ogrzewany i wentylowany fotel z zawieszeniem pneumatycznym oraz amortyzacja przedniej osi z zawieszeniem wielowahaczowym, dzięki któremu koła, niezależnie od nierówności, zawsze są ustawiane pionowo do podłoża.Dostarczenie wyjątkowego złotego traktora idealnie wpisało się w okrągłą 50. rocznicę rozpoczęcia sprzedaży ciągników przez Samuel Stauffer SA. Bowiem ta firma sprowadziła i sprzedała pierwszy traktor marki Landini – model 5000 – dokładnie w 1970 roku. Traktory McCormick oferuje od 2001 roku. Oprócz ciągników firma Samuel Stauffer SA oferuje również szereg maszyn towarzyszących takich marek jak: Faresin, Lucas, Altec, Fruehauf czy SaMASZ.