Dokumenty dotyczące Funduszy Promocji dostępne są na stronach KOWR. Są to plany finansowe, sprawozdania z ich wykonania oraz sprawozdania rzeczowe. Ilość informacji zawarta w sprawozdaniach Funduszu Promocji Mleka jest znacznie obszerniejsza niż na przykład w Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.
Informacji szczegółowych w sprawozdaniach rzeczowych Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego nie ma wiele. O ile w sprawozdaniach FPM znajdują się nawet fotografie dokumentujące prowadzone działania, to przekaz FPMW ogranicza się jedynie do podania nazwy działania, organizacji, terminu prowadzonej promocji oraz celu i krótkiego zakresu działania. Nie ma w nich informacji dokładnie opisujących efekty, jakie przyniosły środki FPMW. Z tego Funduszu w 2019 r. ZZR "Ojczyzna" pozyskał środki na realizację kilku zadań. Uwagę zwracają dwie kampanie. Pierwsza to "Szlakiem bojowym z gulaszem wieprzowym".
– Cel: promocja mięsa wieprzowego. Zakres działań: Utworzenie Fun page, wydruk książek, przygotowanie i zorganizowanie eventu, degustacja potraw z mięsem wieprzowym. Sukces zadania: Wzrost wiedzy na temat walorów odżywczych mięsa wieprzowego – czytamy w sprawozdaniu rzeczowym FPM Wieprzowego za 2019 r. Koszt operacji 577 184,35 zł.
To wcale nie najbardziej kosztowna impreza "Ojczyzny" z 2019 r. Związek zorganizował także imprezę "Z mięsem wieprzowym zawsze dobiegniesz do celu". Zakres działania objął: regaty youtuberów, przygotowanie materiałów promocyjnych, druk broszury i emisję reklamy papierowej. Miały one doprowadzić do wzrostu "świadomości konsumentów w zakresie wykorzystania mięsa wieprzowego w gospodarstwach domowych". Z pieniędzy polskich producentów trzody chlewnej przeznaczono na to środki wysokości 316 tys. zł w 2019 r. oraz 474 tys. zł w kolejnych latach. Łącznie na te dwie imprezy zostało przeznaczonych 1,367 mln zł.
Okazuje się, że za 1,47 mln zł KZSM może zorganizować kampanię medialną z zasięgiem wynoszącym miliony widzów oraz za nieco ponad 1,367 mln zł promować wieprzowinę na imprezach gulaszowych oraz biegowych tak jak to robił ZZR "Ojczyzna".
W przypadku działania "Szlakiem bojowym z gulaszem wieprzowym" relacji dodatkowych w Internecie udało nam się znaleźć niewiele. Istnieje społecznościowe konto. Znajduje się tam wpis, że będą promowane "porady dotyczące najlepszego, polskiego mięsa wieprzowego."
Są też informacje dotyczące promowania wieprzowiny przy okazji imprez związanych z wojskowością oraz posty zachęcające do konsumpcji dań z wieprzowiny. Konto cieszy się ograniczonym zainteresowaniem. 462 użytkowników lubi je, a 465 obserwuje. W jednym z wpisów administratorzy proszą o dokończenie zdania "Moje ulubione danie, którego jednym ze składników jest polskie mięso wieprzowe to…" Padają tylko dwie odpowiedzi. W przypadku akcji "Z mięsem wieprzowym zawsze dobiegniesz do celu" jest nieco lepiej. Działa strona festiwalbiegowy.pl, na której można znaleźć bardziej szczegółowe informacje związane z FPMW.
Za 2020 r. nie ma jeszcze dostępnych sprawozdań rzeczowych Funduszy. Są za to plany finansowe. ZZR "Ojczyzna", jeśli chodzi o FPM podał dwa działania. "Mleczne wakacje" opisane, jako "Promocja mleka i jego przetworów wśród dzieci i młodzieży podczas wakacji w postaci warsztatów połączonych z prelekcją dietetyka i wspólnym przygotowaniem posiłków z wykwalifikowanym kucharzem". Przydzielona kwota z FPM to 70 tys. zł. Jest też zadanie "Kupuj i smakuj polskie produkty mleczne" W planie finansowym podano, że będzie to "Kampania promocyjna mleka i jego przetworów". Przyznana kwota z FPM to 683 424,94 zł. Życzymy zarządowi ZZR "Ojczyzna", aby przynajmniej w 25 procentach owa kampania była tak skuteczna i miała taki zasięg jak akcja "Mleko na zdrowie" realizowana przez KZSM ZR za 1,47 mln zł.
KZSM ZR w 2021 r. otrzyma na swoje działania mniej pieniędzy z FPM. Będzie to nieco ponad 2 mln zł wobec 3,67 mln w roku ubiegłym. Natomiast ZZR "Ojczyzna" dostanie 1,386 mln zł i będzie to o 0,63 mln zł więcej w porównaniu z rokiem 2020. KZSM za 1,47 mln był w stanie stworzyć materiały, które dotarły do milionów odbiorców. Ciekawe czy na zwiększenie kwoty z FPM dla ZZR "Ojczyzna" wpływ miały jej wątpliwe sukcesy w promocji wieprzowiny na imprezach biegowych i gulaszowych?