Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Massey Ferguson 8S z tytułem Traktora Roku 2021

Data publikacji 08.01.2021r.

To jeden z najdroższych i najbardziej zaawansowanych projektów w technice rolniczej. Przy projektowaniu i tworzeniu ciągników Massey Ferguson serii 8S zaangażowanych było 170 inżynierów, którzy poświęcili setki tysięcy godzin na testy i próby. Cała machina ruszyła w 2014 roku i kosztowała koncern AGCO – właściciela MF-a – bagatela 200 mln dolarów. Dlatego werdykt jury konkursu Ciągnika Roku 2021, w skład którego wchodzą dziennikarze z całej Europy specjalizujący się w technice rolniczej, mógł być tylko jeden i po raz trzeci tytuł Tractor Of The Year powędrował do maszyny ze stajni Massey'a Fergusona.

Massey Ferguson twierdzi, że ciągniki serii 8S, w tym nagrodzony największy model 8S.265 są wyjątkowe pod każdym względem. Wyróżnia je m.in. rekordowo niski poziom hałasu w kabinie wynoszący zaledwie 68 decybeli. Taki wynik uzyskują samochodowy osobowe wyższej klasy. A przecież mamy tu do czynienia ze sprzętem rolniczym, który jest napędzany sześciocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 7,4 litra i mocy maksymalnej od 205 do 265 KM. Jak udało się obniżyć poziom hałasu w najnowszym MF-ie? To zasługa m.in. tego, że między kabiną a silnikiem pozostawiona została 24-centymetrowa szczelina, która redukuje hałas docierający do kabiny. Wpływa również na redukcję drgań i ograniczenie dopływu ciepła. Szczelina pełni też inną funkcję. To właśnie w tym miejscu, czyli w środku ciągnika, powietrze jest zasysane i dostarczane do motoru. Wedle zapewnień, jest czystsze niż to pobierane z pozycji standardowej. A to pozwala zmniejszyć obciążenie głównego filtra powietrza oraz wydłużyć jego żywotność. Przy takim rozwiązaniu lepszy jest też dostęp do pakietu chłodnic w celu ich oczyszczenia. Szczelina w połączeniu z wąskoprofilową maską silnika wpływa również na poprawę widoczności. Dobra widoczność to zasługa też i tego, że przednia szyba – co jest ewenementem wśród nowych traktorów – jest pochylona ku przodowi. Widoczność z kabiny nie ogranicza też wyświetlacz deski rozdzielczej, który powędrował na prawy, przedni słupek kabiny. Przed operatorem pozostaje więc tylko kierownica i dźwignia rewersu. Aby nie ograniczać widoczności do przodu czy na boki, w 8S zamontowano też niewielki gabarytowo pakiet "All in One" do oczyszczania spalin do poziomu Stage V. W jego skład wchodzi układ SCR oraz katalizator utleniający DOC. Te dodatkowe, bezobsługowe elementy, nie zajmują dużo miejsca. Jak przystało na tak zaawansowany traktor jego fotel jest automatycznie amortyzowany, podgrzewany, wentylowany i wyposażony w podparcie odcinka lędźwiowego. Ponadto można go obracać nawet o 45 stopni, aby uzyskać lepszy widok do tyłu.
– Seria ciągników MF 8S pisze nowy rozdział nie tylko historii naszej marki, ale całej dziedziny budowy ciągników – twierdzi Thierry Lhotte, wiceprezes i dyrektor zarządzający marką Massey Ferguson w Europie i na Bliskim Wschodzie. – A tak prestiżowy tytuł jak Traktor Of The Year jest wyrazem uznania kilkuletniej ciężkiej pracy naszych pracowników. Jesteśmy przekonani, że traktory 8S dadzą rolnikom zupełnie nowe wrażenia z pracy ciągnikami, które poprawią też technologie inteligentnego rolnictwa, których w 8S też nie brakuje.

r e k l a m a

Na bazie serii 8S można

zaobserwować jak rozwinęły się rozwiązania cyfrowe w maszynach rolniczych. Bowiem w traktorach tej serii już w standardzie dostępny jest system telematyczny pozwalający zdalnie określić aktualną pozycję maszyny, przebytą trasę, a także wskazać średnią prędkości, czas pracy czy zużycie paliwa i płynu AdBlue. Wszystkie te dane użytkownik maszyny może śledzić na dowolnym urządzeniu i z dowolnego miejsca na całym świecie. Warunkiem jest tylko dostęp do internetu. Za zgodą właściciela traktora również dealerzy mogą mieć dostęp do tych danych, a także bardziej szczegółowych pobieranych wprost z magistrali CAN, w tym komunikatów o błędach i alertach, a także termiach przeglądów serwisowych. Rolnictwo cyfrowe to też precyzyjne wykonywanie prac polowych, dlatego nowa seria maszyn jest w pełni dostosowana do prowadzenia z wykorzystaniem nawigacji satelitarnej GPS.
– Komfort podczas pracy w 8S zapewnia zupełnie nowa, dwusprzęgłowa przekładnia Dyna E-Power odznaczająca się wygodą typową dla skrzyń bezstopniowych CVT, ale z wydajnością przekładni semi-powershift. Konstrukcja przekładni zmniejsza straty mocy na przeniesieniu napędu o 26 procent przy wyższych prędkościach jazdy, zmniejszając również zużycie paliwa nawet o 5 procent – zapewnia Francesco Murro, dyrektor marketingu marki Massey Ferguson w Europie i na Bliskim Wschodzie. – Dla wszystkich ciągników MF 8S dostępna będzie też nowa przekładnia Dyna-7 semi-powershift z 28 przełożeniami do jazdy w przód i wstecz. Jest równie prosta w obsłudze, co bardzo popularna wersja Dyna-6, lecz góruje nad nią dodatkowym przełożeniem i o 15 procent wyższą wydajnością. Traktory 8S z tymi przekładniami są już dostępne w sprzedaży. Jeszcze w tym roku pojawi się również możliwość zamawiania nowych traktorów z przekładnią bezstopniową Dyna-VT.
Wyróżnikiem 8S jest też nowa, solidniejsza tylna oś, rozwijająca o 10 procent większą siłę pociągową w porównaniu do traktorów MF poprzedniej generacji o podobnym zakresie mocy. Wydajniejsza jest też hydraulika i WOM, co ma przekładać się na wyższe osiągi, czyli większą wydajność pracy przy jednocześnie niższych kosztach eksploatacji. Ciągniki serii 8S dostępne są z oponami tylnymi o średnicy do 2,05 m, w tym dostępnym tylko dla tej gamy najnowszym ogumieniem Trelleborg TM1000 PT o rozmiarze VF650/75 R42.

Poza najważniejszym tytułem

w ramach Tractor Of The Year wybierany został również traktor najbardziej uniwersalny, o wszechstronnym wykorzystaniu (Best Utility), najlepszy ciągnik specjalistyczny pracujący w sadach i na plantacjach winorośli (Best Of Specialised) oraz najbardziej innowacyjny traktor pod kątem zrównoważonego rozwoju (Sustainable Toty). W pierwszej kategorii triumfowała Valtra G135 Versu (135 KM), która dzięki małemu rozstawowi osi oraz dużej zwrotności potrafi sprawnie poruszać się i manewrować w ciasnych miejscach np. w budynkach inwentarskich lub na podwórkach. Wyposażona jest w zaawansowany podnośnik elektrohydrauliczny i wydajną hydraulikę roboczą. Jej możliwości podnosi zintegrowana rama wsporcza ładowacza czołowego, elementy sterujące zlokalizowane na podłokietniku oraz 5,7 metra kwadratowego powierzchni przeszklonej, gwarantująca doskonałą widoczność podczas pracy z ładowaczem czołowym. Model G135 Versu jest wyposażony (jako pierwszy ciągnik Valtry w gamie do 145 KM) w terminal SmartTouch. Oznacza to najwyższy stopień łatwości użytkowania i kompletny zestaw funkcji rolnictwa precyzyjnego.
W kategorii Sustainable Toty, w której pod uwagę brane są traktory wyposażone w ultranowoczesne technologie związane m.in. z niekonwencjonalnymi paliwami czy zastosowanymi systemami łączności i prowadzenia, tytuł trafił do firmy Claas za Axiona 960 wyposażonego w system Cemos, który podnosi ogólną wydajność traktora nawet o ponad 20 procent. Szczegółowe działanie tego systemu w ciągnikach Axion prezentowaliśmy w "Tygodniku Poradniku Rolniczym" w numerze 44/2020. Z kolei najlepszym traktorem pracującym w sadach i na plantacjach winorośli na rok 2021 został Fendt 211 V Vario.

Przemysław Staniszewski

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a