Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Ojczyzna odpowiada

Data publikacji 08.01.2021r.

Pytania dotyczące Funduszy Promocji wysłaliśmy do ZZR "Ojczyzna". Skorzystaliśmy z adresów mailowych zamieszczonych na oficjalnej stronie internetowej. Pod odpowiedziami podano podpis "Zarząd ZZR Ojczyzna". Nie wymieniono nazwisk. Poinformowaliśmy, że prosimy o udzielenie odpowiedzi na pytania w związku z przygotowywaną publikacją o funduszach.


ZZR "Ojczyzna": Dziękujemy za zainteresowanie działaniami ZZR Ojczyzna, jako jednej z kilkudziesięciu organizacji wykorzystujących środki Funduszy Promocji Żywności. Cieszymy się, że nasze działania zostały zauważone i wzbudziły zainteresowanie. Mając nadzieję, że to cykl pytań do poszczególnych organizacji a my jedynie go otwieramy w Państwa "Tygodniku" to przez to czujemy się podwójnie wyróżnieni. Będąc organizacją realizującą wszystkie działania w poszanowaniu obowiązującego prawa traktujemy pana dość dwuznaczną fragmentami wypowiedź, jako niefortunnie sformułowaną. Nie chcąc również uderzać w dydaktyczne tony w naszych odpowiedziach na postawione pytania serdecznie zachęcamy do lektury:
1. Ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o Funduszach Promocji Produktów Rolno-Spożywczych (Dz.U. z 2020 r. poz. 688)
2. Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania wsparcia finansowego z Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1422)
3. Zasad obsługi Funduszy Promocji Produktów Rolno-Spożywczych z dnia 03.01.2020 r.

r e k l a m a

Czym spowodowane są wysokie koszty działań ZZR "Ojczyzna" finansowanych z Funduszy Promocji?

– Działania realizowane przez ZZR Ojczyzna, będącą jedną z kilkudziesięciu organizacji uprawnionej do podjęcia trudu promocji polskiej żywności, planowane są z najwyższą starannością z myślą o rolnikach, którzy to łożą środki finansowe na poszczególne fundusze promocji. Zadania składane są w ściśle określonych terminach do KOWR, gdzie tamtejsi eksperci dokonują oceny tych zadań pod kątem merytorycznym, jak również zasadności przedstawionych w nich kosztów. Chcąc spełnić wymogi formalnoprawne, każda z organizacji zobowiązana jest do przedstawienia jak szczegółowego zestawienia rzeczowo-finansowego z uzasadnieniem racjonalności poszczególnych kosztów. Dopiero tak zweryfikowana przez ekspertów KOWR propozycja zadania trafia do Komisji Zarządzającej poszczególnymi funduszami, gdzie w głosowaniu przez członków reprezentujących daną branżę zapada decyzja o wpisaniu zadania do planu finansowego na dany rok lub jego nieuwzględnieniu. Tak postawione pytanie uważamy za bezzasadne w świetle przedstawionego wyjaśnienia jak również krzywdzące wobec ekspertów KOWR oraz członków Komisji Zarządzających będących niejednokrotnie ekspertami w dziedzinie marketingu w wiodących zakładach przetwórczych w naszym kraju.

Jakie efekty przyniosły te działania?

– Organizacje realizujące zadania z dofinansowaniem funduszy promocji są zobowiązane do przedkładania sprawozdań z realizacji poszczególnych etapów zadań, jak i sprawozdań końcowych. Zadania przekraczające określone w zasadach gospodarowania funduszami kwoty, zgodnie z oczekiwaniami Komisji Zarządzających, muszą być poparte badaniami ewaluacji projektów sporządzonymi przez niezależne podmioty badawcze. Wszystkie te dokumenty organizacje mają obowiązek przekazywać w ściśle określonych terminach do instytucji rozliczającej – KOWR. Po zakończeniu roku finansowego KOWR oraz poszczególne Komisje Zarządzające mają obowiązek przekazać sprawozdania rzeczowe i finansowe do ministra rolnictwa, gdzie opisywane są miedzy innymi efekty poszczególnych zadań. Sprawozdania od początku istnienia Funduszy Promocji publikowane były i są na stronach internetowych ARR a obecnie KOWR. Zachęcamy do zapoznania się z nimi.

r e k l a m a

Jakie są efekty działań prowadzonych na terenie republiki czeskiej? Czy ZZR "Ojczyzna" jest w stanie wskazać opracowane materiały prasowe, multimedialne itp., które są dostępne na terenie Czech?

– ZZR Ojczyzna jako chyba jedyna z organizacji podjęła się niezwykle trudnego zadania promowania polskiej żywności na nieprzychylnym rynku Republiki Czech. Efekty działań wraz ze szczegółowymi raportami mieliśmy obowiązek przedłożyć KOWR rozliczając i dokumentując każdy wydatek kampanii, w tym materiały prasowe czy też multimedialne. Profesjonalne Agencje Reklamowe realizujące w imieniu ZZRO powyższe działania zostały wyłonione w otwartych postępowaniach ofertowych otrzymując wynagrodzenie na podstawie przedłożonego materiału dowodowego. Obecnie dzięki zaufaniu i środkom przyznanym przez Komisje Zarządzające realizowana jest trzecia edycja tego zadania, co potwierdza poprawność, efekty oraz zasadność prowadzenia tych działań. Wszelkie materiały dokumentujące efekty i realizację są w posiadaniu KOWR oraz ZZRO.

Na jakich imprezach biegowych promowana była polska żywność?

– Dotychczas promowaliśmy polską żywność podczas imprez sportowo-biegowych jako jeden z elementów realizowanych działań i były to: Festiwal Biegowy w Krynicy, Biegu Niepodległości w Warszawie, warszawski bieg uliczny Biegnij Warszawo oraz IX Półmaraton Chmielakowy o Puchar Burmistrza Krasnegostawu.

Zobacz także

Dlaczego dla przeprowadzenia pokazów kulinarnych przygotowanych przez KGW na terenie polskich regionów kulinarnych, z których przygotowane zostaną filmiki na kanale YouTube pozyskano kwotę 585 449,70 zł?

– Postawione pytanie, jak podejrzewamy przez nieznajomość szczegółów projektu, sugeruje nieracjonalność zarezerwowanej kwoty na to zadanie, jak również przedstawia błędnie jego założenia. Informujemy, że zadanie jest dopiero przewidziane do realizacji dlatego podanie linków do nich jest w tym momencie niemożliwe ponieważ ich jeszcze nie ma... Najważniejszymi elementami kampanii będzie przeprowadzenie dziesięciu pokazów gotowania na terenie polskich regionów kulinarnych przez znanego zawodowego kucharza. Podczas pokazu przygotuje on regionalną potrawę z danego regionu, której głównym składnikiem będzie wieprzowina. Wykorzystamy przy tym nowoczesne techniki kulinarne – inne od tradycyjnych metody obróbki mięsa wieprzowego. Podczas gotowania kucharz będzie opowiadał o zaletach mięsa wieprzowego, zdradzi ciekawe triki kulinarne oraz będzie obalał mity dotyczące wieprzowiny. Oprócz tego, podczas pokazu nastąpi swoista wymiana doświadczeń – panie z KGW zaprezentują swoje regionalne danie z obowiązkowym składnikiem – wieprzowiną. Wszystkie pokazy zostaną nagrane przez profesjonalnego operatora. Z tego materiału powstanie 10 filmów o każdym z regionów kulinarnych, do wyemitowania na YouTube. Oprócz tego na pokazach obecny będzie fotograf, który wykona zdjęcia powstałych potraw oraz całego przedsięwzięcia. Na kanwie tych materiałów przygotujemy publikację w nakładzie 3000 szt. przewodnika po polskich regionach kulinarnych z przepisami na potrawy powstałe przy realizacji naszej kampanii – polskiego mięsa wieprzowego. Wymienione działania po ocenie ich racjonalności przez KOWR i Komisję Zarządzającą pozwoliły nam uzyskać dofinansowanie na poziomie zapewniającym efekty i odpowiednią jakość zadania.

Ile ZZR "Ojczyzna" otrzymał środków z Funduszy Promocji w roku 2019, 2020 oraz ile ma dostać w 2021 r.?

– Wysokość otrzymanych środków z Funduszy Promocji w każdym roku publikowana jest w Planach Finansowych, Sprawozdaniach Finansowych oraz Sprawozdaniach Rzeczowych działalności poszczególnych funduszy. Wszystkie te dokumenty dostępne są na stronie internetowej KOWR oraz udostępniane w ramach informacji publicznej przez instytucje rządowe nadzorujące wydatkowanie tych środków. W latach 2019, 2020 ZZR "Ojczyzna" realizowało projekty na poziomie 3–5% wysokości środków rozdysponowywanych ze wszystkich funduszy dla uprawnionych organizacji. O wysokości przyznanych środków dla poszczególnych organizacji decydują wyłącznie Komisje Zarządzające. Proces ustalania poziomu rozdysponowania tych środków na rok 2021 jest w fazie początkowej realizacji. Obecny poziom rozdysponowania dostępny jest na stronach KOWR. ZZR Ojczyzna.

Do ZZR "Ojczyzna" wysłaliśmy także odrębne i szczegółowe pytania dotyczące "Festiwalu piwnego Chmielaki 2020" finansowanego z FPM Drobiowego oraz Owoców i Warzyw. Nie otrzymaliśmy w tym przypadku żadnych odpowiedzi. Te, które prezentujemy uzyskaliśmy już następnego dnia po wysłaniu pytań.

Pytania zredagował:

Tomasz Ślęzak

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a