Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Prawdziwa petarda! Do końca roku New Holland ruszy z produkcją ciągnika na metan

Data publikacji 14.03.2021r.

Ma identyczne osiągi jak jego odpowiednik na olej napędowy. Dysponuje taką samą mocą i takim samym momentem obrotowym. Jest również tak samo trwały. Ale koszty jego pracy są niższe o 30 procent. Zasilany metanem New Holland T6.180 Methane Power, jest już po licznych testach polowych przeprowadzanych w Europie oraz w Brazylii i – jak mówił podczas konferencji prasowej 23 lutego br. Carlo Lambro, prezes New Holland Agriculture – do końca roku pojawi się na linii montażowej. Każdy będzie mógł go kupić. To jednak nie wszystko, bo New Holland przygotował już kolejny model traktora zasilanego metanem, który jest już testowany we Włoszech.

– Jeszcze w tym roku ciągnik T6.180 Methane Power trafi do regularnej sprzedaży. Będziemy go oferować w Europie, jak również w Ameryce Południowej, Australii i Nowej Zelandii. Dodatkowo – jak mówi Carlo Lambro – w pierwszej połowie roku dostarczymy pierwsze wyprodukowane ciągniki „metanowe” do wybranych rolników w Niemczech, Francji, Włoszech, Wielkiej Brytanii i krajach Beneluksu, aby mogli je sprawdzić. O wyborze tych krajów zdecydowało to, że mają kluczowe znaczenie dla ciągników serii T6. Nie bez znaczenia był też fakt, że znajduje się tam mnóstwo instalacji do produkcji biogazu, na których traktor jest tankowany.
Ciągnik T6.180 Methane Power został stworzony na bazie prototypów napędzanych gazem ziemnym, nad którymi marka New Holland rozpoczęła prace w 2013 roku. Jego koncepcja miała premierę w 2017 roku na amerykańskich targach Farm Progress Show, a pierwsza wyprodukowana maszyna została zaprezentowana na Agritechnice w Hanowerze w 2019 roku. Jeszcze w tym samym roku w konkursie Tractor Of The Year maszyna otrzymała główny tytuł w kategorii Sustainable Toty, w której pod uwagę brane są traktory wyposażone w ultranowoczesne technologie związane m.in. z niekonwencjonalnymi paliwami.

r e k l a m a

Do 8 godzin na metanie

New Holland T6.180 Methane Power napędzany jest sześciocylindrowym silnikiem FPT NEF o pojemności 6,7 litra. Ma 180 koni i 740 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Produkuje o 99 procent mniej cząstek stałych niż jego odpowiednik z napędem na olej napędowy. Jest to możliwe chociażby dlatego, że metan spala się całkowicie i przez to emituje śladowe ilości cząstek stałych. To sprawia, że traktor spełnia wymogi restrykcyjnych norm czystości spalin, bez konieczności stosowania skomplikowanych instalacji i systemów oczyszczających. Ma również o 10 procent mniejszą emisję CO2. W ciągniku T6.180 Methane Power zbiornik gazu umieszczony został w tym samym miejscu co zbiornik oleju napędowego w standardowym modelu T6. Rozwiązanie to pozwala zachować odpowiednią widoczność z kabiny oraz nie utrudnia wsiadania czy wysiadania z traktora. Wielkość zbiorników została zoptymalizowana pod kątem bieżącej oferty wymiarów opon oraz szerokości rozstawu kół. Dodatkowe opcje, takie jak zawory międzyosiowe, wciąż są dostępne. Dla rolników, którzy chcieliby wydłużyć godziny pracy takim traktorem, New Holland przygotował jako opcję zbiornik pomocniczy (system Range Extender), który mocowany jest na przednim TUZ-ie, lub w przypadku prac z ładowaczem czołowym na tylnym podnośniku. Testy w zakresie zastosowań transportowych potwierdziły, że traktor z dodatkowym zbiornikiem może pracować bez tankowania do ośmiu godzin. Producent podaje również, że zasilana metanem T6 wyposażona zostanie w przednie i tylne punkty przyłączeniowe gazu, co stworzy możliwość podłączenia innych zewnętrznych zbiorników na gaz montowanych np. na przyczepach lub narzędziach. W układzie napędowym traktora znajdzie się skrzynia Electro Command 17/16 lub 32/32. Do współpracy z maszynami będzie można wykorzystać cztery sterowane elektrycznie zawory, WOM dysponujący prędkościami 540/540E/1000 obr./min oraz tylny podnośnik o udźwigu prawie 7,9 tony.

75 koni na metanie

New Holland opracował kolejny model traktora zasilanego biometanem, który jest testowany we Włoszech w winnicy Fontanafredda. Ma co robić, bo winorośla zajmują tam 120 ha, a rocznie pozyskuje się z nich 5 mln kg winogron. Powstają z nich wyłącznie wina organiczne, bowiem Fontanafredda na swoich plantacjach nie stosuje środków chemicznych do ochrony przed chorobami, grzybami i szkodnikami. Nie używa też sztucznych nawozów. Dąży do tego, aby uzyskać pierwsze na świecie wina wyprodukowane całkowicie bez emisji dwutlenku węgla. W osiągnięciu celu wyeliminowania śladu węglowego w winnicach ma pomóc gąsienicowy traktor New Holland TK Methane Power.
– Ten traktor wykorzystuje nowy, niezwykle elastyczny silnik FPT F28. Został on opracowany w różnych wersjach i może pracować na oleju napędowym, metanie, jest także przystosowany do pracy w układzie hybrydowym. Został już wyróżniony tytułem Silnika Wysokoprężnego Roku 2020 (Diesel of the Year 2020) – podkreśla prezes Carlo Lambro. – Istotne jest to, że spalając metan rozwija te same osiągi, co w przypadku pracy na oleju napędowym.
New Holland TK Methane Power powstał na bazie standardowego modelu TK. Jego motor F28 ma cztery cylindry i 2,8 litra pojemności. Generuje 75 koni i 330 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Nie posiada układu cofania spalin EGR, filtra cząstek stałych DPF-u czy układu SCR wykorzystującego AdBlue. Na stanie ma tylko prosty katalizator trójdrożny. Maszynę wyposażono w przekładnię 8/8 lub 16/8, wałek WOM 540.540E oraz podnośnik o udźwigu 3,5 tony.

r e k l a m a

Z generatorem elektrycznym

Podczas konferencji prasowej transmitowanej z Turynu pokazano jeszcze jeden nowy projekt New Hollanda, który powstał we współpracy z włoskim producentem – firmą Nobili i który ma na celu opracowanie szeregu narzędzi napędzanych elektrycznie. Na razie powstał zasilany elektrycznie opryskiwacz sadowniczy e-Sprayer oraz rozdrabniacz e-Mulcher. Te maszyny podczepiane są do standardowego traktora New Holland T4.110V (107 KM), który na przednim podnośniku ma zawieszony generator prądu e-Source. Spełnia on wymogi AEF w zakresie wysokich napięć. Jak to działa? Generator napędzany od WOM-u ciągnika produkuje prąd, który przewodami jest doprowadzany do maszyn. Zaletą tego rozwiązania jest zwiększenie zwrotności zestawu, ograniczenie zużycia paliwa, a także poprawa bezpieczeństwa, ponieważ między ciągnikiem a narzędziami nie ma wału przegubowego. Takie rozwiązanie zwiększa też żywotność maszyn. To rozwiązanie zostało wyróżnione pod koniec zeszłego roku nagrodą Innowacji Technologicznych 2020/2021 na transmitowanych online targach EIMA w Bolonii.

Przemysław Staniszewski

r e k l a m a

r e k l a m a

r e k l a m a