– Ta maszyna powstała na bazie ładowarki teleskopowej w najbogatszej wersji wyposażenia Elite. Tyle, że limitowany model ma w standardzie to, co w Elite stanowi opcję – mówi Michał Świątek z Manitou Polska. – Chodzi przede wszystkim o ledowe światła drogowe i ledowe lampy na teleskopie oraz dwie kamery. Jedna jest zamocowana z tyłu, druga z boku maszyny. Ekskluzywnym wyposażeniem, którego nie znajdziemy nawet w opcji w ładowarkach w specyfikacji Elite, są pokryte skórą fotel, kierownica i podłokietnik. No i oczywiście limitowany numer na tabliczce znamionowej oraz zamocowany na drzwiach emblemat NewAG.
Bogate wyposażenie tej ładowarki obejmuje automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane lusterko z funkcją odmrażania, umieszczony na desce rozdzielczej ekran Vision, radio z Bluetooth, USB i mikrofonem. Na wyposażeniu znajduje się również hydrauliczne blokowanie osprzętu oraz funkcja Eco Stop, która pozwala ograniczyć zużycie paliwa, bo automatycznie wyłącza silnik po zaprogramowanym (od 1 do 30 minut) czasie pracy na biegu jałowym, kiedy w kabinie nie ma operatora.
r e k l a m a
Ładowarkę napędza
czterocylindrowy silnik Deutz. Ma 129 koni i został dostosowany do poziomu normy spalin Stage V. Takie możliwości dało dołożenie do stosowanych już systemów oczyszczania (SCR, DOC, EGR) filtra cząstek stałych DPF. Francuski producent – jak mówi Wojciech Mańkiewicz z Manitou Polska – wykorzystał moment aktualizacji ładowarek do nowych standardów czystości spalin wprowadzając w nich wiele praktycznych ulepszeń i nowych rozwiązań.– Niezwykle istotną zmianą jest sposób aktywowania joysticka. Dotychczas – jak wyjaśnia Wojciech Mańkiewicz – operator musiał nacisnąć na niebieski przycisk zamocowany na dźwigni. Teraz dzięki umieszczeniu wewnątrz joysticka czujnika, dłoń operatora jest wykrywana automatycznie. Kolejną, by się wydawało z pozoru błahą zmianą, jest zastosowanie mocniejszych wsporników lusterek. Tyle, że wcześniej zdarzały się takie sytuacje, że w trakcie jazdy lusterka drgały i często nic w nich nie było widać. Teraz do takich sytuacji już nie będzie dochodziło. Rolników powinna ucieszyć informacja, że ładowarki Stage V będzie można teraz zamawiać z fabrycznymi hamulcami pneumatycznymi. Dopuszczalne jest również dokładanie układu pneumatycznego w naszym kraju przez firmę zewnętrzną. Dobrą informacją jest też to, że zmieniony został rozdzielacz hydrauliczny, który ma zmniejszone opory na przepływie, wskutek czego w ładowarkach poprawiły się prędkości podnoszenia i wysuwania.
Firma Manitou Polska
podaje, że w tym roku, mimo panującej pandemii, zapotrzebowanie na ładowarki teleskopowe jest gigantyczne. Zebrała już prawie 1000 zamówień na nowe maszyny, z czego połowa trafi do polskich rolników. Reszta zostanie wysłana na rynek węgierski, czeski i słowacki, które również obsługuje polski oddział francuskiej marki. Połowę sprzedaży stanowią modele MLT 733/737. Sporo jest też maszyn MLT 630/730, które w wariancie Stage V mają zwiększoną moc do 115 koni. Dołożona została w nich chłodnica paliwa i dodatkowy zbiornik na olej napędowy. Zmienione zostało również położenie zarówno tylnej osłony, jak i żółtej zabezpieczającej blokady siłownika teleskopu. W modelu MLT 730 wprowadzono również zmiany w zakresie obciążenia.– To nie koniec zmian w maszynach NewAG w wersji Stage V. W modelach z napędem bezstopniowym M-Vario Plus zmieniony został dostawca skrzyni z ZF-a na Dana Spicer, a w modelach z przekładnią hydrostatyczną M-Varioshift i pompą zębatą dostępny jest rozdzielacz flow sharing, który umożliwia jednoczesne wykonywanie ruchów podnoszenia i wysuwania teleskopu, co zapewnia większą wydajność – wskazuje na zmiany Wojciech Mańkiewicz. – Nowością we wszystkich maszynach są też światła (odblaski) obrysowe, oświetlenie przy otwartych drzwiach oraz uchwyt na kubek. Poprawiony został również dostęp do schowka za fotelem operatora.
Oprócz zmian firma Manitou przygotuje nowe modele ładowarek. Jedną z nich będzie ultrakompaktowa maszyna, która będzie mniejsza niż najmniejszy dotychczas model ładowarki Manitou – MLT 420-60H o mocy 57 koni, który ma poniżej 2 metrów wysokości i 1,5 metra szerokości.