Tym krokiem Claas potwierdza, że poważnie myśli o rozwoju autonomicznych maszyn rolniczych. Twierdzi, że w nadchodzących dziesięcioleciach przemysł rolniczy mocno musi zwiększyć produktywność, aby sprostać potrzebom rosnącej światowej populacji. Jednocześnie liczba osób zatrudnionych w rolnictwie w stosunku do uprawianej ziemi spada. Są już regiony, w których coraz trudniej jest znaleźć wykwalifikowaną siłę roboczą, a rolnicy i tak – w porównaniu do wielu innych sektorów – pracują dłużej.
– Przemysł rolniczy opracowuje różne rozwiązania, aby sprostać tym wyzwaniom, od wspomagania operatora i systemów optymalizacji maszyn po technologie rolnictwa precyzyjnego, a nawet maszyny autonomiczne o różnych rozmiarach i klasach wydajności. Współpraca i inwestowanie w AgXeed to krok w kierunku przyszłościowych technologii – podkreśla firma Claas.
Firma Claas zdecydowała się na tę współpracę również dla tego, że firma AgXeed znajduje się blisko produkcji seryjnej autonomicznego pojazdu AgBot, bo już w przyszłym roku ma powstać 10 maszyn produkcyjnych. Na razie tego typu maszyny są trzy i są testowane w wybranych europejskich krajach, głównie w Niemczech. Holendrzy podają, że jedno urządzenie ma kosztować w granicach ok. 250 tys. euro. AgBot napędzany jest czterocylindrowym silnikiem spalinowym Deutz o mocy 156 koni, do którego jest podłączony generator elektryczny i to prąd napędza osprzęt pojazdu i zaczepione maszyny. Sprzęt porusza się na gąsienicach, które mogą mieć szerokość od 300 do 910 mm i których rozstaw jest regulowany. Ma być dostępna także wersja kołowa. Sprzęt może się poruszać z prędkością do 13 km/h. Posiada układ prowadzenia automatycznego z dokładnością RTK oraz technologię wykrywania zagrożeń i przeszkód. Na wyposażeniu znajduje się hydraulika typu Load-Sensing z przepływem na poziomie 80 l/min oraz tylny podnośnik o udźwigu do 8 ton. Dostępny będzie też przedni TUZ o udźwigu 3 ton. Opcjonalnie wyposażenie ma stanowić elektrycznie napędzany WOM, który będzie kręcił się niezależnie od prędkości obrotowej silnika. AgXeed zapowiada, że do pojazdu będzie możliwość podłączenia zewnętrznego wysokiego napięcia.
– AgBot będzie w stanie wykonywać monotonne, męczące prace. Stwarza to przestrzeń dla nowych wyzwań, przed którymi stoją dziś rolnicy – twierdzi Joris Hiddema, współzałożyciel AgXeed. – W przyszłości planujemy również oferować inne modele pojazdu o mocy 75 lub 211 KM. Na razie ich siłę napędową będą stanowiły silniki diesla, ale nie wykluczamy innych źródeł energii.
Firma AgXeed oprócz opracowywania autonomicznych pojazdów rolniczych oferuje cały zestaw modułów i usług. Dzięki współpracy z firmą Claas, która ma rozległą wiedzę w wielu obszarach takich jak transfer danych, interfejsy i systemy napędowe, będzie w stanie dopracować swoje rozwiązania.