Gama 5G obejmowała osiem modeli, do której należały traktory trzycylindrowe o mocach 75 i 88 KM oraz czterocylindrowe od 88 do 116 KM. Seria 5 nie jest tak rozbudowana. Modeli jest pięć i tylko jeden ma motor z trzema tłokami. To ciągnik 5100, który posiada silnik FARMotion 35 generujący 102 konie. Zastosowanie trzech cylindrów sprawiło, że ten traktor ma najkrótszy rozstaw osi z całej gamy. SDF Polska zdecydował jednak, że ten traktor nie będzie oferowany przez polską sieć sprzedaży Deutz-Fahra. Krajową ofertę będą stanowiły tylko modele czterocylindrowe. Takie traktory są cztery i we wszystkich siłę napędową stanowią silniki FARMotion 45 o pojemności skokowej 3,8 litra, które – w zależności od modelu – osiągają moc maksymalną rzędu 95, 106, 116 lub 126 KM. Producent twierdzi, że każdy z traktorów szybko reaguje na nagły wzrost obciążenia. To zasługa zastosowania turbosprężarki, intercoolera i układu paliwowego common rail, który podaje paliwo pod ciśnieniem do 2000 barów. Elastyczność motorów to zasługa również tego, że zastosowano w nich wtryskiwacze siedmiootworowe, które dokładnie rozpylają paliwo, a dzięki temu, że są to wtryskiwacze sterowane elektronicznie, to w czasie jednego cyklu pracy silnika, wykonywanych jest nawet kilka cykli wtrysku – jest wtrysk wstępny, a potem wielokrotne "dotryski". Tak podawany olej napędowy spala się efektywniej. Deutz-Fahr prezentując nowe modele podaje, że wgrane zostało do nich nowe oprogramowanie sterujące pracą silników, co spowodowało, że inaczej wygląda teraz mapa silnika i inaczej przebiega krzywa momentu obrotowego. Ciągniki uzyskują maksymalny moment obrotowy już przy 1400 obr./min silnika (w modelach 5G przy 1600 obr./min). Powyżej tych obrotów moment maleje, rośnie natomiast moc, która przy 2000 obr./min ma najwyższą wartość. Producent zwraca uwagę na to, że nawet mocno schodząc z obrotów moc wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Dla przykładu, w modelu 5125 o mocy 126 KM, jeszcze przy 1600 obr./min motor produkuje 115 koni, co stanowi 91 proc. mocy maksymalnej.
W kwestii oczyszczania spalin do normy Stage V, nowe modele mają te same rozwiązania znane już z większych sześciocylindrowych traktorów Deutz-Fahr. Znajdziemy w nich zewnętrzny, chłodzony układ recyrkulacji spalin EGR. W komorze silnika zamocowany jest moduł zawierający katalizator utleniający DOC oraz pasywny filtr cząstek stałych DPF, a przy rurze wylotowej jest system selektywnej redukcji katalitycznej SCR wymagający stosowania roztworu AdBlue.
r e k l a m a
Traktory serii 5G oferowały
aż dziesięć typów skrzyń biegów. W nowych modelach wybór również jest ogromny, bo dostępne są skrzynie cztero- i pięciobiegowe z zakresami i z półbiegami. Firma SDF Polska, zdecydowała jednak, że w traktorach skierowanych na Polskę w układzie przeniesienia napędu będą pracowały tylko skrzynie pięciobiegowe, bo – jak usłyszeliśmy od polskiego przedstawicielstwa koncernu – polscy rolnicy w ogóle nie zamawiali traktorów serii 5G ze skrzyniami czterobiegowymi. Taki zabieg ma uprościć ofertę dla klientów i handlowców. To jednak nie oznacza, że nie można zamówić innych typów przekładni. Jak zapewnia SDF Polska, taka możliwość istnieje. Najprostsza skrzynia w traktorach serii 5 oferowanych w Polsce będzie miała 10 biegów w obu kierunkach (pięć biegów, dwa zakresy). Z reduktorem i minireduktorem liczba przełożeń zwiększy się dwukrotnie. Z kolei najbardziej zawansowana przekładnia będzie oferowała po 60 biegów w obu kierunkach. W tej wersji traktor będzie dysponował trzema półbiegami, które – dzięki funkcji APS (Automatic PowerShift) – będą mogły być zmieniane automatycznie, a korzystając z pokrętła będzie można ustawić, przy jakich obrotach półbiegi będą zmieniane. Funkcja APS nie była dostępna w traktorach 5G. Traktory serii 5 mogą mieć rewers mechaniczny lub – standardowo oferowany w Polsce – elektrohydrauliczny. W podstawie traktory z rewersem elektrohydraulicznym będą też miały załączany przyciskiem system Stop&Go, który pozwoli zatrzymać traktor tylko hamulcem, bez konieczności wciskania sprzęgła nożnego. To pozwoli ograniczyć ilość wykonywanych czynności, a i samo sprzęgło dzięki temu powinno wytrzymać dłużej, nawet jak ciągnik będzie wykonywał wiele prac z użyciem ładowacza czołowego. Do zadań wykonywanych ładowaczem przyda się też aktywowany przyciskiem układ SDD (opcja) zmieniający przełożenie skrętu kierownicy. O ile standardowo liczba obrotów kierownicą między skrajnymi położeniami kół z wyłączonym systemem SDD wynosi 5,4, to po załączeniu układu liczba obrotów zmniejsza się o połowę do zaledwie 2,6.
Układ hydrauliki roboczej
nie uległ zmianie. Podobnie jak w 5G, tak i najnowszych modelach standardem jest pojedyncza pompa zębata o wydajności do 55 l/min. Opcją – pompa podwójna podająca do 90 l/min. Wałek odbioru mocy, który jest załączany wielotarczowym sprzęgłem w kąpieli olejowej w wersji podstawowej na rynek polski będzie dysponował dwiema prędkościami 540 i 1000 obr/min. Gdyby było to za mało, konfigurując traktor można wybrać wersję z czterema prędkościami 540/540E/1000/1000E obr./min. Można również zamówić fabryczny przedni WOM obracający się z prędkością 1000 obr./min. Dostępna jest też funkcja AutoWOM, która zarządza pracą wałka zależnie od położenia tylnego podnośnika. A ten w nowych modelach ma podobne osiągi jak dotychczas. W mniejszych mocowo traktorach w standardzie dźwiga 3600 kg, natomiast w największym na cięgłach można unieść ponad 4,8 tony. Z dodatkowymi siłownikami wspomagającymi udźwig w topowym modelu wzrasta do ponad 5400 kg. Opcja wyposażenia obejmuje przedni podnośnik o udźwigu 2100 kg.
r e k l a m a
Prezentując nową gamę
ciągników, firma Deutz-Fahr podaje, że została w nich zamontowana czterosłupkowa kabina TopVision, która ma taką samą konstrukcję i rozstaw słupków, jak ta, która była stosowana w modelach 5G. Zmieniła się natomiast ilość opcji wyposażenia. "Piątki" Deutz-Fahra mogą być wyposażone m.in. w rozbudowany pakiet oświetlenia liczący do 12 reflektorów roboczych typu LED montowanych przy dachu. Dodatkowe lampy robocze można zamontować również na słupkach kabiny oraz masce silnika. W kabinie znajdzie się amortyzowany pneumatycznie fotel, składany fotel pasażera, otwierany szyberdach, wydajna klimatyzacja z 10 nawiewami, radio z Bluetooth, porty USB oraz dodatkowe wsporniki do monitorów, telefonów.
Traktory serii 5 zostały przystosowane do rolnictwa precyzyjnego. Co prawda w modelach 5G można było również zamontować zestawy z manualnym bądź automatycznym prowadzeniem, ale to były zestawy zakładane na gotowe traktory. W nowej serii zestawy – które są zbieżne z tymi znanymi z większych traktorów – są już dostępne w konfiguratorze. Nowością jest moduł CTM umożliwiający komunikację online. Co on daje? Pozwala na odbieranie poprawki umożliwiającej prowadzenie ciągnika z dokładnością do 2 cm. Pozwala również na obsługę aplikacji SDF Fleet Management związanej z zarządzaniem flotą maszyn i ustaleniem lokalizacji traktora, jak również ściąganiem danych typu zużycie paliwa, średnia prędkości jazdy, czas pracy, sprawdzeniem kodów błędów i alarmów. Moduł CTM pozwala też na wsparcie zdalne operatora traktora prowadzone z biura lub innego dowolnego miejsca.