Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

McCormick X5 „pojedzie” na FPT

Data publikacji 01.09.2021r.

Nowe silnik FPT (Fiat Powertrain Technologies), szeroka oferta przekładni oraz wydajniejsza hydraulika – tak ma prezentować się najnowsza generacja traktorów McCormick X5 dostosowana do normy emisji spalin Stage V. Na wrzesień zapowiedziano premierę tych maszyn.

Na razie tylko jeden traktor X5 pracuje zgodnie z wymaganiami normy Stage V. To 75-konny X5.085, który został zaprezentowany pod koniec kwietnia br. Od września się to zmieni i pozostałe trzy modele o mocach 95 KM (model X5.100), 102 KM (X5.110) oraz 114 KM (X5.120) zostaną dostosowane do najnowszych europejskich standardów emisji spalin. Wiadomo już, że pod ich maską znajdą się czterocylindrowe szesnastozaworowe silniki FPT F36 o pojemności 3,6 litra, które zastąpią stosowane dotychczas motory Deutz AG. Wcześniej, aby pracować zgodnie z obowiązującymi normami spalin wystarczało zastosowanie katalizatora utleniającego DOC. W najnowszych modelach spaliny będą przechodzić również przez filtr cząstek stałych DPF. Część „produkowanych” spalin będzie też powtórnie cofana do silnika w celu ich dopalenia. Takie zadanie ma spełniać układ recyrkulacji EGR. Do eliminowania szkodliwych cząstek w spalinach ma służyć również system SCR bazujący na płynie AdBlue, który będzie przechowywany w zbiorniku o pojemności 13 litrów. Ten zbiornik będzie umiejscowiony przy zbiorniku paliwa, który z kolei będzie w stanie pomieścić 135 litrów – o 15 litrów więcej niż wcześniej. McCormick podając tę informację zapewnia, że najnowsze traktory mają być oszczędniejsze o ok. 10 procent od maszyn wcześniejszej generacji. Mają też szybko reagować na nagły wzrost obciążenia. Takie możliwości ma dać zastosowanie turbosprężarki, intercoolera i układu common rail, który podaje paliwo pod bardzo wysokim ciśnieniem.

r e k l a m a

Z elektrohydraulicznym rewersem i półbiegami oraz...

Traktory będą miały dużo do zaoferowania w zakresie przekładni. Możliwych będzie kilka konfiguracji. Od najprostszej 12/12 z mechanicznym rewersem aż po skrzynię T-Tronic 36/12 z elektrohydraulicznym rewersem i półbiegami. Do tego dostępne będą biegi pełzające. Bezpieczeństwo przy poruszaniu się z maksymalną prędkością ma gwarantować zintegrowany system hamowania na cztery koła IBS (Integrated Brake System). Producent twierdzi, że z tym systemem opartym na hamulcach w kąpieli olejowej droga hamowania ma być o połowę krótsza niż w przypadku traktorów nieposiadających tego rozwiązania. Bezpieczeństwo ma zapewnić także system Park Lock blokujący skrzynię biegów na pochyłościach. Z kolei poprawa trakcji i przyczepności ma być zasługą systemu Twin Lock, który w trudniejszych sytuacjach automatycznie będzie blokował przedni i tylny mechanizm różnicowy.

...mocniejszą hydrauliką

McCormick zapewnia, że nowe X5 będzie dostępne w dwóch wersjach wyposażenia Efficient oraz Premium. W tej drugiej zastosowana zostanie mocniejsza hydraulika, gdzie układ odpowiadający za hydraulikę zewnętrzną będzie zasilany pompą z przepływem do 82 l/min, natomiast za obsługę hydrostatycznego układu kierowniczego będzie odpowiadała pompa podająca do 32 l/min. W wersji Efficient podnośnik i hydraulikę zewnętrzną będzie obsługiwała pompa z przepływem 62 l/min. Wydajniejsza hydraulika ma dać możliwość sprawniejszego wykonywania kilku operacji równocześnie. To ważne, bo nowe traktory – wedle zapewnień producenta – zostały zbudowane pod kątem współpracy z ładowaczami czołowymi. Przemawia za tym sama konstrukcja wsporcza ładowacza, która została zaprojektowana tak, że nie wpłynęła na zmniejszenie prześwitu i ograniczenie promienia skrętu. Za współpracą z ładowaczem przemawia również czterosłupkowa kabina Total View Slim z joystickiem do sterowania ładowaczem oraz przeszklonym szyberdachem dającym możliwość obserwowania ładowacza uniesionego na maksymalną wysokość. Jeżeli chodzi o współpracę z maszynami to będzie można je unieść na tylnym podnośniku o udźwigu 4,5 tony. Podnośnik będzie sterowany mechanicznie lub elektronicznie. Do zasilania maszyn olejem będzie można wykorzystać cztery, wyprowadzone z tyłu, pary szybkozłączy, z których trzy będą sterowane mechanicznie, a jedna elektrohydraulicznie. WOM w standardzie ma dysponować jedną (Efficient) lub dwoma prędkościami (Premium), natomiast w modelach ze skrzynią T-Tronic standardem będą cztery prędkości wałka. Zastosowanie hydraulicznie sterowanego sprzęgła pozwoli załączać wałek płynnie, bez szarpnięć. Możliwe będzie też sterowanie wałkiem przyciskami zamocowanymi na błotnikach. W zakresie WOM dostępna będzie funkcja Auto PTO, która umożliwi automatyczne rozłączanie i załączanie wałka przy podnoszeniu i opuszczaniu ramion podnośnika.

r e k l a m a

Z systemem telematycznym

McCormick podkreśla, że modernizując traktory X5 wzorował się na branży motoryzacyjnej czerpiąc rozwiązania dotyczące ergonomii w kabinie oraz sterowania. Dlatego radio ma bluetooth oraz wbudowany mikrofon do obsługi połączeń. Komfort podczas pracy ma gwarantować wydajna klimatyzacja, możliwość dowolnego ustawienia kierownicy w dwóch płaszczyznach oraz amortyzowana mechanicznie kabina, jak również amortyzowana przednia oś (opcja). Traktory X5 będą mogły być prowadzone po polu automatycznie z wykorzystaniem systemu satelitarnego GPS, a to co będą wykonywać można będzie zdalnie monitorować. Temu ma służyć system telematyczny McCormick Fleet Management. Będzie on podawał na bieżąco dane dotyczące lokalizacji maszyny, wydajności, zużycia paliwa. Ma również rejestrować godziny pracy, a nawet przypominać o przeglądach serwisowych traktora.

Przemysław Staniszewski

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a