Holmer produkuje rocznie kilkadziesiąt pojazdów systemowych. Pierwszy był Terra Variant 420, zaprezentowany w 1996 roku, który miał napęd hydrostatyczny, zamocowany tuż za kabiną 420-konny silnik MAN-a oraz zbiornik na gnojowicę pochodzący od Zunhammera o pojemności 15 000 litrów. Jego wprowadzenie poprzedziło szereg wieloletnich testów różnego typu pojazdów na czele z uniwersalnym traktorem Holmer TS 210 napędzanym 210-konnym silnikiem Mercedesa. Bawarski producent widząc potencjał w pojazdach systemowych w 1998 roku zaprezentował drugą generację tego typu maszyny. Był to Terra Variant WA, w którym 428-konny silnik Daimler Benz "powędrował" pod kabinę. Nowością było też zastosowanie skrzyni biegów typu powershift 12/4, a przede wszystkim możliwość stosowania różnego typu nabudowy – nie tylko zbiornika na gnojowicę, ale również skrzyni do rozrzucania obornika, do przewożenia ziarna czy buraków cukrowych. Sprzęt w takiej wersji był produkowany do 2002 roku, do czasu, kiedy Holmer wstrzymał produkcję tego typu pojazdów, co było związane z ówczesnymi zmianami właścicielskimi firmy. W 2007 roku pojazd systemowy powrócił dzięki modelom trzeciej generacji Terra Variant 500 (490 KM) i Terra Variant 600 (612 KM). Te pojazdy otrzymały skrzynię biegów powershift 18/6 znaną m.in. z przegubowych traktorów John Deere. W 2013 roku firma Holmer stała się częścią międzynarodowej grupy Exel Industries, co zaowocowało pojawieniem się nowego modelu Terra Variant 600 eco z ośmiocylindrowym widlastym silnikiem Mercedesa o mocy 598 koni, który – wedle ówczesnych zapewnień – był o 10 proc. oszczędniejszy od pojazdów poprzedniej generacji. Nowością w nim był również 12,1-calowy monitor dotykowy, wskazujący pracę wszystkich podzespołów. W 2016 roku Holmer świętował 20-lecie powstania pojazdów Terra Variant i z tej okazji na targach EuroTier pokazany został nowy model 585 napędzany sześciocylindrowym 15,6-litrowym silnikiem Mercedesa (585 KM), który w połowie 2017 roku zastąpił w produkcji "sześćsetkę". Przy jego budowie użyto nowych materiałów, co pozwoliło zredukować masę własną do 21,5 tony – to o 1,5 tony mniej od modelu Terra Variant 600 eco. Maszyna otrzymała też najnowszy system do rozlewania gnojowicy marki Zunhammer z beczką o pojemności 21 000 l. Niedługo trzeba było czekać na kolejny model pojazdu systemowego Holmera, bo już w 2017 r. w ofercie pojawiła się mniejsza wersja pojazdu specjalnie przystosowana do wiosennego rozlewania gnojowicy. Mowa o modelu Terra Variant 435 z napędem hydrostatycznym oraz silnikiem Mercedes-Benz o mocy 435 KM. Innowacją było w nim zastosowanie asystenta jazdy DynaProtect, który gwarantował w terenie równomierne przemieszczanie się kół, bez przyspieszania, co ograniczało m.in. możliwość niszczenia darni i upraw. Wraz ze zbiornikiem o pojemności 16 000 l "mniejszy" Terra Variant ważył 16,7 tony. Od tego roku oferta pojazdów systemowych Holmera będzie liczyła już trzy modele, bo do gamy dołącza Terra Variant 650, który został oficjalnie zaprezentowany 12 sierpnia br. podczas transmitowanej online konferencji prasowej.
r e k l a m a
Ze skrzynią CVT
Pierwsze pojazdy Terra Variant 650 w wersji prototypowej powstały rok temu i zostały dostarczone do gospodarstw na testy. Cała akcja była objęta tajemnicą, bo chodziło o sprawdzenie jak będzie zachowywała się w pracy przekładnia bezstopniowa LV 3000 CVT marki Kessler, którą po raz pierwszy użyto w tego typu maszynach. Jest to nowa przekładnia, która do 2018 roku była sprawdzana na stanowiskach testowych, a dopiero w kolejnych latach zaczęły się testy terenowe. Działa tak, że podczas ruszania i do prędkości 5 km/h funkcjonuje moduł hydrostatyczny, ale już przy wyższych prędkościach zaczyna przestawiać się na napęd mechaniczny. Istotne jest to, że w głównym zakresie roboczym 12–15 km/h moc w całości już jest przenoszona mechanicznie, co zmniejsza straty mocy. Skrzynia LV 3000 CVT współgra z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem Mercedes Benz OM 473 LA Stage V tak, że pojazd porusza się z maksymalną prędkością 40 km/h, nie kręcąc się zbyt wysoko, bo osiągając ekonomiczną prędkość 1250 obr./min. Odpowiednio długi cykl pracy zapewnia zbiornik na paliwo mieszczący 850 litrów, obok którego znajduje się zbiornik na AdBlue mieszczący ok. 95 litrów.
Tylko 34,4 kg na 1 KM
Najnowszy pojazd Holmera waży 22,4 tony, tak więc stosunek masy do mocy wynosi 34,4 kg/KM. To najlepszy wynik sposób wszystkich dostępnych obecnie pojazdów Terra Variant, bo w modelu 435 ten wskaźnik wynosi ponad 39 kg/KM, natomiast w większym 585 jest równy 36,75 kg/KM. A wiadomo, że im niższy jest stosunek masy do mocy, tym pojazd jest dynamiczniejszy i łatwiej jest nim pokonać trudny teren. W przypadku Terra Varianta 650 sprawną pracę w bardzo trudnych warunkach mają gwarantować również bardzo szerokie opony, bo w standardzie montowane będą Michelin MegaXBib o rozmiarze 1050/50R32 T2 z profilem przystosowanym do pracy na użytkach zielonych. Zastosowanie takiego profilu wynika z tego, że na razie Terra Variant 650 oferowany będzie wyłącznie ze zbiornikiem na gnojowicę Zunhammera o pojemności 21 000 litrów. Taka sama beczka montowana jest w modelu Terra Variant 585. Holmer nie wyklucza jednak możliwości dostosowania pojazdu do innego osprzętu. W opcji nowy pojazd Holmera może mieć zamontowane opony Michelin CerexBib IF 1000/55 R32 z technologią Ultraflex dającą możliwość pracy przy bardzo niskim ciśnieniu lub opony do użytków zielonych Michelin FloatXBib VF 1000/55 R32. Dostępne jest także ogumienie bliźniacze Michelin SprayBib VF 380/90 R46 do rozlewania gnojowicy w kukurydzy. Prezentując nowy pojazd bawarski producent podkreśla, że w tym modelu postawił na sprawdzone pompy Vogelsanga – w standardzie dostępna jest pompa krzywkowa VX186-368QD o wydajności 9000 l/min, która w niewiele ponad 2 minuty przepompowuje 21 m3 gnojowicy. W opcji dostępna jest pompa krzywkowa VX215-320 Q o maksymalnej wydajności 11 500 l/min.
r e k l a m a