Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Ponad 200 koni pod maską i 60 km/h na liczniku – nadjeżdża nowy Deutz-Fahr 6 TTV

Data publikacji 26.10.2021r.

Deutz-Fahr opracował nowe modele ciągników serii 6 TTV o mocy maksymalnej od 192 do 230 KM. Największy 6230 TTV jest dostępny również w wersji HD ze zwiększonym do 2,92 m rozstawem osi. Ten model ma też znacznie mocniejszą hydraulikę i podnośnik. To czyni go godnym następcą wycofanego z oferty 226-konnego modelu 7230 TTV.

Nowe modele są cztery – 6190 TTV ma 192 konie, 6210 TTV dysponuje mocą 216 KM, natomiast 6230 TTV dostępny w wersji standardowej i HD osiąga 230 koni. Wszystkie napędza najnowszej generacji silnik Deutz TCD 6.1 z sześcioma tłokami i ponad sześcioma litrami pojemności. Co go wyróżnia? Przede wszystkim to, że dysponują potężnymi osiągami w niższym zakresie prędkości obrotowych, bowiem prawie cały maksymalny moment obrotowy, który w największej z maszyn sięga 970 Nm, jest dostępny już od ok. 1000 obr./min. Dzięki temu traktory nie muszą być wkręcane na wysokie obroty, aby poradzić sobie w trudnych polowych warunkach. Efekt: mniejsze zużycie oleju napędowego. Kolejne oszczędności w paliwie przynosi to, że gdy ciągniki 6 TTV poruszają się z maksymalną prędkością, która notabene w modelach 6210 TTV i 6230 TTV sięga 60 km/h, nie są wkręcane na wysokie obroty. Bo przykładowo prędkość 60 km/h osiągana jest poniżej 1800 obr./min, a 40 km/h przy mniej niż 1200 obr./min. Deutz-Fahr zwraca też uwagę atutem nowego motoru oraz wysoką precyzją tolerancji wymiarów, co z kolei oznacza obniżenie tarcia wewnętrznego. Dlatego w 6 TTV udało się wydłużyć okresy międzyserwisowe. Olej silnikowy może być wymieniamy co 1000 godzin pracy lub co dwa lata.

r e k l a m a

Ponad 9 ton na podnośniku

Nowe traktory mają przekładnię bezstopniową. W modelu 6230 TTV HD jest ona identyczna jak w większym 247-konnym 7250 TTV. Jej działanie opera się na pracy dwóch przekładni planetarnych, sprzęgieł i dwóch pomp wielotłoczkowych. Przekładnia ma dwa biegi, które są zmieniane automatycznie w ułamku sekundy. Istotne jest też to, że przekładnia ma własny zbiornik na olej, dzięki czemu wymiana oleju może odbywać się raz na 2000 godzin. Podobny cykl wymiany jest w przypadku oleju hydraulicznego. Olej ten jest wykorzystywany do zasilania współpracujących maszyn oraz do obsługi tylnego podnośnika, który dźwiga 9200 kg (w 6230 TTV HD – 10 ton). Jeżeli chodzi o wydajność układu hydraulicznego to standardem jest pompa z regulatorem LS (Load-Sensing), która dostarcza tyle oleju, ile jest w danej chwili wymagane. Standardem jest pompa o wydajności 120 l/min, ale w opcji dostępne są pompy hydrauliczne z przepływem zwiększonym do 160 l/min lub – w modelu 6230 TTV HD – 210 l/min. Producent jest przekonany, że modele 6 TTV będą w stanie poradzić sobie z zasilaniem każdej z maszyn, bowiem zostały wyposażone w pięć sterowanych elektronicznie i proporcjonalnie tylnych obwodów hydraulicznych, którymi można dostarczyć do 60 litrów oleju (90 litrów w 6230 TTV HD). Do współpracy z maszynami będzie można wykorzystać również dostępny opcjonalnie przedni podnośnik o udźwigu 5450 kg oraz przedni WOM, który umożliwia operatorowi wybór – poprzez menu deski rozdzielczej – prędkości 1000 lub 1000ECO obr./min. Jeżeli chodzi o tylny WOM to może pracować w trybie 540ECO, 1000 i 1000ECO obr./min. Ma też pozycję neutralną do ułatwienia podłączania maszyn.

Maszyna może sterować ciągnikiem

W nowych modelach zamocowana została kabina MaxiVision 2 znana z traktorów 7 TTV i 8 TTV. Nawet przy maksymalnych obrotach silnika hałas we wnętrzu nie przekracza 69 dB. To zasługa m.in. zastosowania skutecznej izolacji oraz oddzielenia kabiny od komory silnika. Jak przystało na traktory klasy premium, ich wyposażenie obejmuje m.in. pneumatycznie amortyzowany fotel z możliwością obrotu o 23 stopnie, aktywny układ klimatyzacji z dodatkowymi nawiewami, radio z zestawem głośnomówiącym i bluetooth oraz szereg uchwytów m.in. na smartfona czy tablet. Traktory oferują też szereg rozwiązań rolnictwa precyzyjnego w tym automatyczne prowadzenie i nawracanie na uwrociach. Są też przygotowane do obsługi funkcji TIM, która umożliwia dwukierunkową komunikację między ciągnikiem a narzędziami. Skutek jest taki, że dzięki TIM maszyna może automatycznie zarządzać niektórymi funkcjami ciągnika np. prędkością jazdy, układem hydraulicznym czy wałkiem WOM. Nowa seria 6 TTV oferuje darmowy roczny pakiet zarządzania danymi oraz zarządzania flotą SDF Fleet Management. Aplikacja pozwala m.in. na zdalne śledzenie ciągnika i jego ustawień.

Przemysław Staniszewski

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a