Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Usunięcie drzew – kiedy zgłoszenie, a kiedy zezwolenie

Data publikacji 29.11.2021r.

XW następnym roku wiosną mam zamiar rozbudować dom. Na działce znajdują się jednak dwa drzewa. Czy muszę mieć zgodę ma ich usunięcie, czy wystarczy zgłoszenie?

YArtykuł 83 ustawy o ochronie przyrody określa, że usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego na wniosek:

posiadacza nieruchomości – za zgodą właściciela tej nieruchomości;

właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego (urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne) – jeżeli drzewo lub krzew zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń.

Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. W przypadku natomiast, gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków – wojewódzki konserwator zabytków. Z kolei zezwolenie na usunięcie drzewa w pasie drogowym drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, wydaje się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.

Artykuł 83f ustawy określa, że przepisów dotyczących zgody nie stosuje się do: krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25 m2. Nie dotyczy ono także krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni. Przepisów nie stosuje się również do drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:

80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,

65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,

50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew; drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów nieużytkowanych do użytkowania rolniczego oraz usuwanych ze względu na utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych.

Istotne jest postanowienie ustawy, że zezwolenie nie jest potrzebne w odniesieniu do drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. W takim przypadku właściciel nieruchomości musi zgłosić do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta zamiar usunięcia drzewa, jeżeli obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm przekracza wielkości podane powyżej dla wymienionych tam gatunków drzew (80 cm, 65 cm oraz 50 cm). Zgłoszenie zawiera imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte, oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.

W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia właściwy organ dokonuje oględzin i sporządza protokół. Następnie ma on 14 dni na wniesienie sprzeciwu. Jeśli tego nie zrobi, można usunąć drzewa. Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji administracyjnej w placówce pocztowej Poczty Polskiej. Sprzeciw może być wniesiony w przypadku lokalizacji drzewa na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Organ wnosi sprzeciw również wtedy, jeżeli zgłoszenie dotyczy usunięcia drzewa objętego obowiązkiem uzyskania zezwolenia na usunięcie lub w przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia.

W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunąć drzewo można po dokonaniu ponownego zgłoszenia. ●

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a