Polskie Stowarzyszenie Rolnictwa Zrównoważonego ASAP wspólnie z ekspertami Accenture zbadało perspektywy rozwoju zrównoważonej żywności w Polsce oraz rolę poszczególnych uczestników łańcucha dostaw – od rolnika do konsumenta. Jak pokazują badania przeprowadzone na potrzeby raportu (raport można pobrać na stronie www.rolnictwozrownowazone.pl), rośnie zainteresowanie zrównoważoną żywnością.
Rynek takich produktów w średnim terminie ma potencjał osiągnąć wartość 64,6 mld zł. Biorąc pod uwagę to, że na wszystkie zakupy spożywcze w 2020 r. Polacy wydali 142,3 mld zł, żywność wytworzona w sposób zrównoważony może się stać istotną częścią koszyka zakupowego.
Trzy czwarte Polaków jest zainteresowanych kupowaniem produktów rolnictwa zrównoważonego
Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów odnośnie roli żywności, w ich życiu narodziła się nowa szansa biznesowa. To produkty rolnictwa zrównoważonego – surowce i bazujące na nich przetwory spożywcze, na które Polacy są w stanie wydawać rocznie już w średnim terminie ponad 60 mld zł. Konsumenci zdają sobie sprawę, że takie produkty będą kosztować więcej i są gotowi więcej za nie zapłacić, chociaż mniej niż za żywność ekologiczną.
73% ankietowanych gotowych jest za żywność zrównoważoną zapłacić o 20% więcej
Dla firm i rolników to szansa na lepsze marże przy sprzedaży i produkcji żywności zrównoważonej. Rozwój tego rynku będzie dodatkowo wspomagany przez unijną politykę i przydzielone na jej cel dotacje na rozwój zrównoważonych praktyk rolniczych w gospodarstwach, "zielone" podejście instytucji finansowych czy dalszy rozwój cyfryzacji. Wyzwaniem będzie zapewnienie odpowiedniego wolumenu produktów rolnictwa zrównoważonego, a kluczowe pozostaje też lepsze oznakowanie i promocja zrównoważonej żywności, aby konsument w łatwy sposób mógł je zidentyfikować na półkach sklepowych.
r e k l a m a