Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Zagraj w BioSmartFarm

Data publikacji 13.12.2021r.

Rolnictwo w Polsce, jak i innych krajach rozwiniętych staje się coraz bardziej efektywne, nowoczesne, zautomatyzowane i precyzyjne. Wykorzystuje nowe technologie, urządzenia i wyposażenie gospodarstw, a także korzysta z postępu biotechnologii, zapewniając sobie bardziej wydajne rasy zwierząt czy lepsze odmiany roślin.

Rolnicy dążąc do maksymalizacji produkcji powszechnie stosują środki ochrony roślin wykorzystując każdy skrawek ziemi, a to wpływa niestety na degradację środowiska naturalnego, a w szczególności zanieczyszczenie wody, gleby i powietrza, a także ograniczenie różnorodności biologicznej. Następuje stopniowa utrata cennych siedlisk dla wielu gatunków. W krajobrazie rolniczym zanikają zadrzewienia śródpolne, oczka wodne, ugory, pastwiska czy łąki stanowiące pokarm, miejsce rozrodu lub schronienie.

Utrata bioróżnorodności

osłabia funkcjonowanie ekosystemów, których odtworzenie może zająć lata, jeśli w ogóle będzie to możliwe. Zmiany w środowisku mają ogromny wpływ na zdrowie i życie ludzi oraz działanie większości gałęzi gospodarki. Jak temu zaradzić? Trzeba podnosić świadomość i kształtować właściwe postawy uczniów szkół rolniczych w zakresie ochrony bioróżnorodności w krajobrazie rolniczym. Trzeba propagować zasady zrównoważonego rolnictwa i to się dzieje.

”Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności” to projekt realizowany od marca 2019 r. przez Fundację na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa we współpracy z Zespołem Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego oraz Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie i wspierany finansowo przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Projekt wkrótce będzie miał finał, a rozpoczął się od badań ankietowych w szkołach kształcących w zawodach rolniczych, publikacji raportu oraz poradnika pn. „Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności”.

Dla młodzieży ze szkół

zakwalifikowanych do projektu z pewnością najciekawszy był bezpośredni udział w sesjach tematycznych, które odbyły się w siedzibie Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego w Moszczenicy oraz na poligonie demonstracyjnym w Barkowicach nad Zalewem Sulejowskim. Młodzież uczestniczyła w zajęciach łączących bardzo wiele obszarów wiedzy m.in. biologii, ekologii, dendrologii, ornitologii, rolnictwa czy ochrony środowiska.

W szkołach uczestniczących w projekcie odbyło się łącznie 20 warsztatów: 10 warsztatów pn. „Jakość wód gruntowych w obszarach użytkowanych rolniczo oraz zagrożenia związane z zanieczyszczeniem wód gruntowych i ich migracji do cieków, rzek i zbiorników” oraz 10 warsztatów z zakresu tworzenia planów nawozowych, w których uczestniczyło łącznie 500 uczniów.

Przyszli młodzi rolnicy

z pewnością wiele się nauczyli, a wiedzę z różnych obszarów związanych z bioróżnorodnością mogą sprawdzać i rozwijać w przyjemny sposób. W tym celu w ramach projektu powstała multimedialna gra edukacyjna BioSmartFarm, której celem jest edukacja z zakresu prowadzenia zrównoważonego rolnictwa. Gra pokazuje, jak współczesne rolnictwo, nawet na poziomie niewielkich gospodarstw rodzinnych, może stać się zrównoważonym, chroniącym bioróżnorodność, środowisko, klimat i nadal efektywnie produkować żywność. Gra jest dostępna na stronie www.fdpa.org.pl.

Przyjęty w grze model gospodarstwa i kierunek przemian, są realnym odzwierciedleniem z praktyki. Zespół autorów tej gry starał się oddać w zawartych treściach nie tylko swoje praktyczne wieloletnie doświadczenie zawodowe, ale także uwzględnić wszystko to, co czeka rolników w najbliższej przyszłości, a podyktowane jest Europejskim Zielonym Ładem i Wspólną Polityką Rolną. Gra ma za zadanie uczyć i uświadamiać uczniom zachodzące zjawiska, nowe trendy, a może nawet zainspirować do zmian w rodzinnych gospodarstwach rolnych. Polecamy i zachęcamy do gry BioSmartFarm na stronie www.fdpa.org.pl.

Za treść artykułu odpowiada wyłącznie Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa.

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a