Metal-Fach opracował zabudowę do samochodu Tatra. Chodzi o model Phoenix Euro 6, który ma osiem osi jezdnych. Trzy są napędzane. Samochód dysponuje mocą 510 koni i maksymalnym momentem obrotowym 2500 Nm. Takie parametry osiąga silnik Paccar MX-13 o pojemności 12,9 litra. Z kolei zastosowana w pojeździe 16-biegowa skrzynia ZF-a pozwala rozpędzić go do 70 km/h. Metal-Fach kupił Tatrę w Czechach już uprzednio zarejestrowaną jako ciągnik rolniczy i u naszych południowych sąsiadów można było się nim poruszać z prędkością do 60 km/h, bez tachografu i posiadając tylko prawo jazdy kategorii T.
r e k l a m a
Zabudowę stanowi specjalna
zaadaptowana skrzynia przyczepy T935/6 Lion Power. Fabrycznie ma ona 32 m3 pojemności, a w wersji nabudowanej na samochodzie ma o 4 m3 więcej. Skrzynia mierzy 7,6 metra długości – to o 1 metr więcej niż w przypadku przestrzeni ładunkowej, którą dysponuje podczepiany do traktora T935/6 Lion Power. Skrzynię wyróżnia to, że wyładunek odbywa się za pomocą przesuwanej ściany wraz z częścią podłogi. Nad pracą systemu czuwa układ hydrauliczny połączony z trzema siłownikami. Prędkość wyładunku można płynnie zmieniać. Niewątpliwą zaletą takiego systemu jest możliwość częściowego sprasowania przewożonego materiału, co zwiększa ładowność skrzyni. Kolejnym atutem jest możliwość wyładunku w niskich budynkach. W górnej, przedniej części ściany umieszczona jest nadstawka siatkowa z regulacją pochylenia. Jej zadaniem jest zwiększenie pojemności oraz ochrona pojazdu przed niekontrolowanym wyrzutem materiału. Samochodem Tatra z taką zabudową można transportować zielonkę oraz płody rolne typu zboża, ziemniaki, buraki itd.
– Na razie testowaliśmy ten sprzęt wyłącznie przy zadaniach transportowych przewożąc ziarno kukurydzy, zielonkę oraz obornik na pryzmę. Ale po montażu pionowego dwubębnowego adaptera pojazd może pełnić funkcję rozrzutnika obornika i takie testy będziemy wykonywać wiosną – dodaje Rafał Miakisz, konstruktor odpowiedzialny za przyczepy skorupowe w firmie Metal-Fach.
Adapter jest napędzany
mechanicznie. Jest to możliwe dzięki umieszczonej przy silniku dodatkowej przystawce. Z kolei funkcje hydrauliczne są realizowane dzięki dołożonej całej instalacji z pompą napędzaną od motoru. Przygotowaną przez Metal-Fach zabudowę do pojazdu, można szybko zdemontować. Taki proces – wedle słów podlaskiego producenta – nie powinien zająć jednej osobie więcej niż 10–15 minut.
– Do ramy samochodu przymocowane są siłowniki hydrauliczne i to one w pierwszej kolejności unoszą zabudowę. Potem montuje się do zabudowy podpory. Następnie całość się opuszcza, a gdy podpory oprą się o podłoże, samochód może już bezpiecznie wyjechać spod zabudowy – podaje firma Metal-Fach.