XZepsuł mi się ciągnik na gwarancji, która niedługo się kończy. Oddałem go do serwisu, gdzie stoi już kilka tygodni. Mechanicy nie potrafią go naprawić. Co będzie, jeżeli w serwisie nie naprawią ciągnika przed upływem gwarancji? Powiedziano mi, że mam napisać prośbę do producenta, to może mi wydłużą gwarancję. Czy rzeczywiście jest taka możliwość?
YRada ta jest co najmniej dziwna, ponieważ z art. 581 § 2 Kodeksu cywilnego wynika, że termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać. Następuje to z mocy prawa, a więc nie musi Pan składać w tej sprawie żadnych pism.
Termin gwarancji przedłuża się o czas, w ciągu którego nabywca towaru oczekuje na usunięcie jego wady. W sytuacji natomiast, gdy nabywcy ma być dostarczony inny towar, wolny od wad, kwestia przedłużenia terminu gwarancji staje się bezprzedmiotowa. Termin gwarancji nie ulega więc przedłużeniu po dniu, w którym nabywca nie godzi się na usunięcie wady towaru i tylko wskutek sporu towar pozostaje u gwaranta.
Paragraf 1 wymienionego wyżej przepisu wskazuje, że w przypadku gdy gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, przepis stosuje się odpowiednio do części wymienionej.
Ocena, czy naprawa rzeczy w rozumieniu art. 581 k.c. jest istotna, czy też drobna, zależy od nakładu pracy niezbędnego usunięcia wady, a ponadto – od rodzaju wady, zwłaszcza od wpływu tej wady na użyteczność całej rzeczy. Naprawa więc może być oceniona jako istotna w razie nagromadzenia drobnych napraw, jak również i w wypadku, gdy nakład pracy niezbędny do usunięcia wady nie jest duży, jednakże bez usunięcia tej wady użyteczność rzeczy jako całość byłaby zmniejszona. ●