Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Nawet po przebiciu opony można pracować dalej – takie możliwości daje ContiSeal

Data publikacji 14.03.2022r.

Koniec z przestojami po najechaniu traktorem czy kombajnem na ostry przedmiot i przebiciu koła. Firma Continental opracowała specjalny lepki polimer, która uszczelnia od środka uszkodzoną oponę tak, że nie trzeba od razu jej wymieniać czy kierować się do wulkanizatora. Pracę można kontynuować. Rozwiązanie nazywane przez producenta ContiSeal jest na tyle wyjątkowe, że otrzymało srebrny medal przyznawany najbardziej innowacyjnym rozwiązaniom w technice rolniczej.

Polimer nanoszony jest na wewnętrzną stronę opony. Gdy dochodzi do jej przebicia substancja pokrywa miejsce uszkodzenia zapobiegając utracie ciśnienia. Jest skuteczna nawet wtedy, gdy przedmiot, który przebił oponę, zostanie usunięty.

– ContiSeal umożliwia kontynuowanie pracy ciągnikiem czy maszyną rolniczą nawet po przebiciu koła przez przedmiot o średnicy do 12 mm – twierdzi Benjamin Hübner, pełniący funkcję menadżera linii opon rolniczych w firmie Continental. – Rozwiązanie znajduje się w fazie rozwoju i testów i nie jest jeszcze dostępne na rynku.

Od ponad dekady technologia ContiSeal jest już z powodzeniem stosowana w przemyśle motoryzacyjnym. Continental podaje, że wyprodukował kilkanaście milionów opon z właściwościami samouszczelniającymi. Jednak w przypadku aut ContiSeal jest w stanie skutecznie uszczelnić oponę, gdy średnica przebicie nie przekracza 5 mm. Wedle zapewnień firmy Continental, w motoryzacji uszkodzenia do takiej wielkości stanowią nawet 95 procent wszystkich uszkodzeń. A jak wygląda to w rolnictwie?

– Trudno dokładnie oszacować, bo rolniczy sprzęt pracuje w różnych warunkach. Zagrożeń dla opon rolniczych jest mnóstwo, są nimi nie tylko ostre i twarde przedmioty, ale realne zagrożenie może stanowić nawet bardzo twarde ściernisko, które jest wynikiem zyskującej na popularności uprawy minimalnej czy zerowej – podaje firma Continental.

Twórcy technologii zastrzegają, że jeżeli w trakcie pracy dojdzie do przecięcia lub przebicia opony z systemem ContiSeal, to po zakończeniu pracy trzeba zgłosić się do warsztatu wulkanizacyjnego lub serwisu, bo tylko doświadczony specjalista od ogumienia będzie w stanie ocenić, czy uszkodzona opona nadaje się do dalszej eksploatacji, czy jest konieczna jej wymiana.

Przemysław Staniszewski

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a