Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Komis samochodowy odpowiada z tytułu rękojmi za sprzedany samochód

Data publikacji 29.03.2022r.

XKupiłem samochód w komisie. Okazało się, że ma poważne usterki i wymaga kosztownej naprawy. Zażądałem od prowadzącego komis zwrotu pieniędzy, ale on twierdzi, że powinienem zwrócić się o to do poprzedniego właściciela, który dał mu samochód do sprzedaży. Czy rzeczywiście tak jest, że prowadzący komis za nic nie odpowiada?

YArtykuł 765 Kodeksu cywilnego przewiduje, że przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu włas­nym. W świetle tego przepisu komisant, choć działa na rachunek zleceniodawcy, to jednak zawsze występuje we własnym imieniu. W konsekwencji tylko jego obciążają obowiązki wynikające z zawartej umowy sprzedaży. Staje się podmiotem praw i obowiązków wobec nabywcy. Przedsiębiorca nie może uchylić się od skutków wynikających z transakcji sprzedaży komisowej i przerzucić swojej odpowiedzialności za wady pojazdu na osobę, która powierzyła mu pojazd do sprzedaży komisowej.

To komisant odpowiada wobec kupującego z tytułu rękojmi, podobnie jak każdy sprzedawca rzeczy. Zasady tej odpowiedzialności uregulowane są w art. 556‒576 k.c. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego z tytułu rękojmi, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną.

Stosownie do art. 560 k.c., jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie.

Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.

Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad. Może też zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady. Chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę.

W myśl jednak art. 770 k.c., komisant nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne rzeczy, jak również za jej wady prawne, jeżeli przed zawarciem umowy podał to do wiadomości kupującego. Wyłączenie nie dotyczy wad rzeczy, o których komisant wiedział lub z łatwością mógł się dowiedzieć.

Nie jest ono również możliwe, jeżeli kupującym jest konsument, czyli osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą bądź zawodową. ●

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a