§ 1. Postanowienia ogólne
1. Organizatorem Konkursu "Innowacje Techniczne i Technologiczne w Mleczarstwie" dalej zwanym "Konkursem" jest Krajowe Stowarzyszenie Mleczarzy z siedzibą w Warszawie ul. Hoża 66/68, dalej zwane "Organizatorem".
2. Patronami Konkursu są technicy i inżynierowie zasłużeni w rozwoju technologii, techniki i zrównoważonego rozwoju polskiego mleczarstwa. W roku 2022 Patronem Konkursu jest Stanisław Różakolski - polski fabrykant wirówek do mleka.
3. Konkurs realizuje cele zawarte w Strategii Promocji dla branży mleka i przetworów mlecznych na rok 2022 opracowanej przez Komisję Zarządzającą Funduszu Promocji Mleka:
Promocja stosowanych innowacyjnych rozwiązań przez podmioty branży mleczarskiej w zakresie produkcji, skupu, rozwoju kadr, technologii, potencjału i efektywności w kontekście podnoszenia konkurencyjności branży i jakości produktu finalnego (mleko i jego przetwory) w celu wypracowania pozycji na arenie krajowej i międzynarodowej.
§ 2. Uczestnicy konkursu, kategorie
1. W Konkursie mogą wziąć udział:
- producenci mleka,
- podmioty przetwórstwa mleka,
- firmy zarejestrowane w Polsce pracujące na rzecz mleczarstwa wdrażające innowacje w gospodarstwach mlecznych i podmiotach przetwórstwa mleka,
- organizacje pozarządowe działające w sektorze mleka
zwani dalej Wnioskodawcami.
2. Kategorie zgłoszeń:
- gospodarka energią,
- innowacyjne rozwiązania w hodowli bydła mlecznego i produkcji mleka,
- innowacyjne rozwiązania procesowe,
- innowacyjne rozwiązania technologiczne,
- ochrona środowiska,
- za wieloletnią innowacyjną działalność w sektorze mleczarskim,
- za całokształt działalności w technice i technologii mleczarskiej (nagrody indywidualne na wniosek Zarządu Krajowego Stowarzyszenia Mleczarzy).
3. Okres zastosowania innowacji – co najmniej 12 pełnych miesięcy w latach 2019 -2021.
§ 3. Warunki uczestnictwa w Konkursie
1. Warunkiem przystąpienia do Konkursu jest wypełnienie formularza, stanowiącego załącznik do Regulaminu i przesłanie go elektronicznie wraz z załącznikami na adres: biuro@mlekoland.com (skan podpisanego formularza) do dnia 15 kwietnia 2022 roku.
2. Przesłane załączniki powinny umożliwić ocenę innowacji wg kryteriów § 5. Nadesłane przez uczestników Konkursu materiały nie podlegają zwrotowi.
§ 4. Zasady pracy Kapituły Konkursu
1. Kapituła Konkursu powoływana jest przez Organizatora.
2. Pracą Kapituły Konkursu kieruje Przewodniczący Kapituły.
3. Skład Kapituły Konkursu:
Przewodniczący: - prof. em. Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego dr hab. inż. Zygmunt Zander,
przewodniczący Rady Naukowej Instytutu Innowacji Przemysłu Mleczarskiego,
Zastępca Przewodniczącego: - prof. dr hab. inż. Andrzej Babuchowski, Prezes Instytutu Innowacji Przemysłu Mleczarskiego w Mrągowie, członek Komitetu FIL/IDF ds. Światowych Nagród
Innowacje w Mleczarstwie
Członkowie:
- prof. dr hab. inż. Andrzej Lenart – Przewodniczący Komitetu Nauk o Żywności i Żywieniu Polskiej Akademii Nauk,
- dr hab. inż. Fabian Dajnowiec –Uniwersytet Warmińsko – Mazurski, współorganizator konferencji TECHMILK w Mikołajkach,
- mgr inż. Dorota Śmigielska – Wiceprzewodnicząca Komitetu ds. mleka COPA COGECA, przedstawicielka Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka.
4. Kapituła Konkursu na podstawie wyników oceny ekspertów ustali listę nominowanych i wyłoni laureatów do nagrody – Statuetki z podobizną Patrona Konkursu w poszczególnych kategoriach wg § 2 pkt.2
6. Przedstawiciele firm nominowanych do nagrody zostaną oficjalnie zaproszeni na uroczystość ogłoszenia wyników z tygodniowym wyprzedzeniem.
§ 5. Kryteria oceny
Podstawowymi kryteriami oceny przedsięwzięć innowacyjnych stosowanymi przez grupę ekspertów są:
- stopień innowacyjności przedsięwzięcia – merytoryczna ocena innowacyjności,
- analiza kosztów przedsięwzięcia w stosunku do uzyskanych rezultatów (okres zwrotu nakładów),
- skala inwestycji (wartość inwestycji w stosunku do rocznego obrotu firmy, która zastosowała inwestycję),
- wpływ wdrożonej innowacji na wydajność procesu produkcyjnego,
- działalność badawczo -rozwojowa Wnioskodawcy w Polsce,
- społeczne skutki realizacji innowacji oraz zmniejszenie śladu środowiskowego (emisji gazów cieplarnianych, pyłów, zużycia wody, zrzutu ścieków, hałasu itp.),
- zwiększenie efektywności energetycznej,
- działania marketingowe, dotyczące zgłoszonej innowacji a w szczególności promocja spożycia mleka i jego przetworów, budowanie dobrego PR wokół mleka i produktów mlecznych, podniesienie jakości i atrakcyjności i zmniejszenie kosztów produkcji artykułów mlecznych,
- upowszechnienie innowacji.
§ 6. Wyniki Konkursu
1. Ogłoszenie wyników Konkursu odbędzie się podczas uroczystej gali na XV Euroforum Polskiego Mleczarstwa w dniu 17 maja 2022 roku.
2. Informacja o wynikach Konkursu będzie dostępna na stronie internetowej Organizatora Konkursu: www.mlekoland.com, na łamach czasopism oraz portali branżowych i rolniczych.
Załącznik: Formularz rejestracyjny.