Claas jest dobrze znany z produkcji przyczep do zielonek, wszak wytwarza je już od ponad pięćdziesięciu lat. Ich wprowadzenie do oferty było związane z przejęciem pod koniec lat 60. zakładu w Bad Saulgau należącego do firmy Josef Bautz, która takowe przyczepy wytwarzała od 1965 roku. Na początku lat 80. Claas zaprezentował modele Sprint, a w 1998 roku na rynku pojawiły się przyczepy Quantum. Konstruktorzy Claasa cały czas jednak pracowali nad stworzeniem maszyn wszechstronnych, które nie tylko byłyby zdolne do zbioru traw z pokosu, ale nadawałyby się do transportu zielonek odbieranych np. od sieczkarni. W 2009 została zaprezentowana pierwsza przyczepa z serii Cargos, w której była możliwość demontażu zespołu załadowczego i tnącego. Obecnie oferta przyczep wielozadaniowych Claasa liczy pięć modeli o ładowności (wg DIN) od 30 do 50 m3.
– Naszym zdaniem, przyczepy zbierające zaczynają tracić na znaczeniu, a ich sprzedaż coraz bardziej ma charakter regionalny. Dlatego z końcem sezonu 2022 zaprzestaniemy ich produkcji. Z oferty wypadną także przyczepy wykorzystywane do odwozu sieczki – zapowiada Uli Nickol, dyrektor zarządzający w Claas Saulgau i Claas Material Handling, a jednocześnie szef działu maszyn do zbioru pasz w firmie Claas. – W dalszym ciągu będziemy oferować do tych maszyn części zamienne.
Po zakończeniu produkcji przyczep zakład w Bad Saulgau zostanie gruntowanie przebudowany w obszarach logistyki, produkcji i optymalizacji montażu. Koszt został już oszacowany na około 40 mln euro. Pierwsze prace już się rozpoczęły. Trwa m.in. adaptacja i modernizacja infrastruktury energetycznej.
– Hale zostaną przeprojektowane tak, aby stworzyć dodatkową przestrzeń montażową. Celem jest zwiększenie produkcji przystawek do kukurydzy Orbis, na który jest olbrzymi popyt. Hitem sprzedażowym jest m.in. nowy model Orbis 900 – dodaje Uli Nickol.
Firma Claas informuje, że w segmencie maszyn zielonkowych duże wzięcie ma również najnowsza generacja zgrabiarek czterowirnikowych Liner o szerokości roboczej od 9,3 do 15 m, które debiutowały na rynku jesienią zeszłego roku. Te maszyny posiadają kardanowe zawieszenie wirników, a rama główna ma konstrukcję przypominającą żurawie teleskopowe, co gwarantuje równomierne pochłanianie sił i dużą stabilność. Wyróżnia je też szybka zmiana szerokości roboczej. Wedle niemieckiego producenta, z dobrym przyjęciem na rynku spotkała się również najnowsza tylna kosiarka Disco 4400 Contour o szerokości roboczej 4,2 m, która wyposażona została w nowatorskie składanie wektorowe. Zapewnia ono bezpieczną jazdę po drogach dzięki pionowej pozycji transportowej.