Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

W tej przyczepie można ustawić, na jakiej długości ma być rozładowana pasza

Data publikacji 24.01.2022r.

Krone zbudował przyczepy objętościowe, w których wyładunek realizowany jest taśmą podłogową połączoną z przednią ścianą. To modele GX, które są dostępne w dwóch wersjach o pojemności – wg normy DIN 11741 – 44 m3 (GX 440) lub 52 m3 (GX 520). Niemieccy konstruktorzy poszli o krok dalej i przygotowali do tych przyczep inteligentny system rozładunku ExactUnload. Rozwiązanie zostało wyróżnione srebrnym medalem targów Agritechnica, które otrzymują najbardziej innowacyjne rozwiązania techniki rolniczej.

To pierwsze tego typu rozwiązanie na rynku. Działa tak, że po podaniu w terminalu Isobus odległości, na której ma być rozkładana masa np. w silosie czy na pryzmie, system podaje maksymalną prędkość, z jaką należy przejeżdżać przez silos czy pryzmę. Nie ma problemu, gdy zestaw będzie zwalniał, wszak prędkość cały czas jest monitorowana i na tej podstawie ustawiany jest przesuw taśmy. Bez systemu ExactUnload, który stanowi wyposażenie dodatkowe przyczep GX, taśma przesuwa się ze stałą szybkością 7,5 lub 15 metrów na minutę. I nawet w takiej wersji wyładunek załadowanej do pełna przyczepy nie trwa dłużej niż minutę.

– Celem opracowania systemu ExactUnload było podniesienie komfortu pracy operatora, który często zwozi zielonkę z pola przez wiele godzin – podaje firma Krone. – Niestety, wymagana jest od niego ciągła uwaga zarówno przy załadunku przyczepy na polu, jazdy po drodze, a potem w czasie rozładunku paszy w gospodarstwie. ExactUnload pomaga mu, bo umożliwia nie tylko szybkie, lecz także bardzo dokładne rozłożenie paszy w silosie czy na pryzmie, którą szybciej można potem ugniatać. ExactUnload jest też doskonałym rozwiązaniem dla początkujących operatorów, którzy nie mają doświadczenia przy zwożeniu paszy z pola.

r e k l a m a

Do zielonki, rzepaku a nawet buraków

Podłogę skrzyni przyczep GX tworzy szeroka na 2 metry taśma wykonana z dwóch warstw włókien poliestrowych, które pokryto polimerem PVC, do którego nie przywierają materiały. Taśmę zamocowano na płaskich łańcuchach napędzanych dwoma silnikami hydraulicznymi, dzięki temu nawet "na pusto" jest ona stale napięta. Wraz z podłogą przesuwa się przednia ściana zabezpieczając materiał przed wydostaniem. Dodatkowym jej zadaniem jest oczyszczanie bocznych ścian skrzyni. Dobrą widoczność na przestrzeń ładunkową ma gwarantować to, że część przedniej ściany została wykonana z przezroczystego pleksiglasu o grubości 1 cm.

– Skrzynia gwarantuje bardzo wysoką szczelność, dzięki temu można nią przewozić nie tylko zielonkę, ale również sypkie materiały jak ziarno zbóż, kukurydzy czy rzepaku. Wyładunek drobnych materiałów ułatwia zamocowane w tylnej ścianie okno z zsypem strumieniowym – podaje niemiecki producent. – O wytrzymałość tych przyczep jesteśmy spokojni, wszak obciążenie zrywające każdego z zastosowanych tutaj łańcuchów sięga 25 ton. Taśma, która ma 3,6 mm grubości też jest ultramocna, bo jej wytrzymałość na zerwanie wynosi 50 ton. Dzięki temu przyczepami można transportować także ciężkie materiały jak ziemniaki czy buraki cukrowe.

Krone zwraca uwagę, że dodatkowym atutem zastosowania podłogi w formie taśmy jest ochrona wrażliwych materiałów, które są amortyzowane (nie są obijane) w trakcie załadunku. A fakt, że taśma porusza się w dwóch kierunkach sprawia, że można do przyczep załadować różne takie materiały np. kostki słomy czy palety. Po prostu wystarczy postawić je przy tylnej klapie, a następnie załączyć przenośnik. Można to zrobić nawet zdalnie dzięki dodatkowemu pilotowi.

120 koni wystarczy

Najnowsze przyczepy mają relatywnie niewielkie zapotrzebowanie na moc, wszak mniejszy model GX 440 wymaga 120 koni mocy, a z większym GX 520 powinien poradzić sobie traktor 150-konny. Udało się to osiągnąć budując je na pojedynczej ramie, która ograniczyła ich masę własną. Rama spoczywa na układzie jezdnym typu tandem lub tridem. Standardem są koła skrętne automatycznie blokowane w trakcie cofania lub gdy przyczepa osiągnie zadaną prędkość jazdy. W podwoziach tridemowych przednia oś może być unoszona, co przy pustych przebiegach ogranicza zużycie ogumienia. Krone doposaża przyczepy w hydrauliczną osłonę przeciwnajazdową, która ma zwiększać bezpieczeństwo na drogach publicznych. Na czas przejazdów po polu jest ona składana, a gdy tylko prędkość jazdy po drodze sięgnie 15 km/h automatycznie jest rozkładana. Przy szybkich przejazdach transportowych kluczowy jest też system hamulcowy. W przyczepach GX standardowe wyposażenie stanowi dwuobwodowa pneumatyczna instalacja z automatyczną regulacją siły hamowania (ALB) zależna od obciążenia. W opcji dostępny jest elektronicznie sterowany układ hamulcowy EBS, który posiada takie funkcje jak ALB, ABS oraz RSS. Ten ostatni zapewnia stabilność podczas pokonywania ciasnych zakrętów z dużą prędkością.

– Przyczepy GX przeznaczone są do pracy w ekstremalnie trudnych warunkach. Takie możliwości daje szerokie ogumienie, przegubowy dyszel umożliwiający jazdę w głębokich koleinach oraz duży prześwit, który osiągnęliśmy mocując elementy układu hamulcowego nad osią – podaje firma Krone. – Przyczepy doposażyliśmy także w osiem świateł ledowych. Możliwe jest też zamontowanie świateł typu LED w przestrzeni ładunkowej.

Krone będzie oferował do tych przyczep elektroniczny system ważenia wykorzystujący czujniki na dyszlu i osiach oraz system telematyczny SmartConnect, który oprócz sprawdzenia, w którym miejscu znajduje się przyczepa, da możliwość przesyłania do biura wszystkich najważniejszych danych. Opcjonalne wyposażenie będzie stanowiła też kamera z wyświetlaczem oraz hydropneumatyczne zawieszenie osi.

Przemysław Staniszewski

r e k l a m a

r e k l a m a

Zobacz także

r e k l a m a